Sebastian Vettel heeft na een keihard gevecht met zijn teamgenoot Mark Webber, waar hun team Red Bull niet heel gelukkig mee was, de Grand Prix van Maleisië gewonnen.

Het gevecht tussen Vettel en Webber bestond eigenlijk uit twee ronden: de eerste ronde werd zo halverwege de race uitgevochten, met Webber op kop en een snellere Vettel – die eerder in de race door te vroeg over te stappen op droogweerbanden de leiding was kwijtgeraakt – daar vlak achter.

“Mark is te langzaam, haal hem voor me weg”, riep Vettel over de radio naar zijn team, dat daar niet aanwilde: “We zijn pas halverwege”, luidde het afwijzende antwoord.

Van een serieuze inhaalpoging kwam het toen niet, mede omdat Webber – die in tegenstelling tot Vettel op de harde band onderweg was – zijn voorsprong weer iets wist uit te bouwen.

De eerste ‘knokpartij’ tussen de Red Bull-rijders liep na enkele plaagstootjes dus met een sisser af, maar de re-match in de slotfase van de race, vanaf ronde 44, was als een keihard straatgevecht.

Webber kwam na zijn tweede stop namelijk op gelijke hoogte met Vettel weer de pits uit, en vanaf dat moment ging het hard tegen hard. Vettel probeerde het gelijk in de eerste bocht, waarna Webber fel verdedigde en de aanval met enige moeite wist af te slaan. Op het korte rechte stukje richting bocht drie gingen de twee weer zij-aan-zij, waarna Webber Vettels aanval in bocht drie wederom wist te pareren.

De spanning hield vervolgens een ronde lang aan, waarna het gevecht in ronde 46 wederom los ging. De twee Red Bulls schoten met slechts milimeters tussen elkaar over het rechte stuk en pal langs de pitmuur. Vettel probeerde het toen in bocht één, waarop Webber verdedigde door diep bocht twee in te gaan en Vettel terug te pakken. Ook in bocht drie wist Webber Vettel nog te weerstaan, maar bij het uitkomen van bocht vier werd het duel beslist door Vettel, die beter uit de bocht kwam dan de fel verdedigende Webber.

Vettel, wiens team tijdens het duel nog over de boordradio had geroepen dat hij ‘silly’ bezig was, wist vervolgens een gaatje te slaan en de race naar zich toe te trekken. Webber, die op het podium nog vertelde dat hij conform de afspraken met het team zijn motor ‘zuiniger’ had gezet en bezig was geweest zijn banden te sparen alvorens Vettel hem aanviel, was zichtbaar niet gelukkig met zijn teamgenoot, die de orders van het team in zijn ogen naast zich had neergelegd.

Nota bene Helmut Marko, adviseur van Red Bull en beschermheer van Vettel, liet namelijk weten dat Red Bull haar rijders na de laatste pitstops had verteld ‘in positie te blijven’. “Maar het pakte allemaal wat anders uit.” Teambaas Christian Horner was ook niet te spreken over het harde teamgevecht en liet weten dat er ‘intern nog over gesproken gaat worden, want de coureurs stelden hun eigen belang boven dat van het team’.

De derde plek was er voor Lewis Hamilton, die zijn eerste podium haalde in dienst van Mercedes. Waar Red Bull het zonder teamorders had gedaan, daar werd Hamiltons teamgenoot Nico Rosberg door het team op de vierde plaats gehouden.

Hamilton moest namelijk bezine sparen, hetgeen voor Rosberg niet het geval was. Rosberg was daarom sneller en wilde er langs en vroeg om een teamorder. Dat werd geweigerd, maar Rosberg bleef aandringen. “Rustig Nico”, sommeerde zijn teambaas Ross Brawn hem echter. “Ik wil deze auto’s gewoon allebei aan de finish brengen.”

Rosberg bracht Hamilton vervolgens niet meer in gevaar, ondanks dat hij in zijn versnellingsbak bleef zitten. “Ik hoop dat je dit niet vergeet”, gaf Rosberg zijn teambaas na afloop nog wel te verstaan.

Achter de knokkende teamgenoten was het Felipe Massa die vijfde werd in zijn Ferrari, na in de slotfase nog langs de uiteindelijk als zesde, zevende en achtste geëindigde Romain Grosjean, Kimi Räikkonen en Nico Hülkenberg te vliegen

Massa was overigens de enige Ferrari-rijder die de eindstreep haalde, want voor teamgenoot Fernando Alonso zat het er al na twee ronden op. Alonso beschadigde zijn voorvleugel bij de start tijdens een touché met Vettel, waarna de vleugel vervolgens een ronde later onder zijn auto schoof en veel schade veroorzaakte, waarna Alonso het grind in schoof.

De laatste twee puntenposities waren er voor Sergio Pérez en Toro Rosso’s Jean-Éric Vergne. De Nederlander Giedo van der Garde kwam in zijn Caterham als vijftiende aan de finish, voor Marussia-rijder Max Chilton, maar achter zijn eigen teammakker Charles Pic.