Sebastian Vettel heeft zijn raceweekend in Singapore in passende stijl afgesloten door de Grand Prix zonder al te veel moeite te winnen. De Duitser staat nu op negen zeges uit veertien races en is dus weer een stap dichter bij prolongatie van zijn wereldtitel.

Vettel vertrok – na zijn dominante show tijdens de kwalificatie – van pole en kwam goed van zijn plek, waarna hij, zoals gebruikelijk, gelijk een gaatje sloeg en vervolgens grotendeels zijn eigen race reed.

De Red Bull-coureur stond zijn koppositie namelijk nimmer af, behalve aan de Safety Car, die in ronde 29 op de baan kwam.

De bovengenoemde Safety Car, die tot nog toe tijdens elke Grote Prijs van Singapore een verschijning heeft gemaakt, kwam op de baan omdat Michael Schumacher in ronde 29 tegen de Sauber van Sergio Pérez aanreed, daarna een stuk omhoogvloog en vervolgens de muur raakte, waarna een neutralisatie noodzakelijk was.

Toen Bernd Mayländer de Safety Car een viertal ronden later weer naar binnen stuurde, speerde Vettel  – ook omdat er allerlei achterblijvers tussen de koplopers in reden – gelijk weg, sloeg hij wederom een gat en ging hij verder met wat hij daarvoor ook al bezig was: alleen aan kop rijden en ronde voor ronde dichter bij de zege komen.

Achter Vettel was het McLaren-coureur Jenson Button die naar de tweede plek reed. Zijn avond was eigenlijk niet heel anders dan die van Vettel, want de Brit had zowel voor – naar Vettel toe – als achter zich een aardig gat, dus ook hij reed grotendeels in zijn eentje rond, behalve in de slotfase.

Tijdens de laatste pakweg acht ronden kreeg Button het namelijk op zijn heupen. Alle koplopers waren tussen ronde 48 t/m 50 van de in totaal 61 naar binnen geweest voor nieuw (superzacht) rubber, en Button wist deze Pirelli’s optimaal te benutten om nog een slotoffensief in te zetten.

De Engelsman, bekend en geroemd om zijn tactische en subtiele manier van rijden, verkleinde het gat ronde voor ronde, hetgeen alleen maar sneller ging toen hij Vettel de laatste drie ronden ook daadwerkelijk voor zich kon zien. De gedachte aan een herhaling van de Grote Prijs van Canada, waarin Button Vettel ook in de slotfase onder druk zette en in de laatste ronde in een fout dwong waardoor Button de race won, speelde ongetwijfeld in zijn achterhoofd.

Uiteindelijk mocht Buttons aanvalslust echter niet baten, maar hij wist het gat bij het vallen van de vlag nog wel terug te brengen tot 1,7 seconden, waardoor de laatste paar ronden toch nog voor genoeg spanning zorgden.

Op plaats drie was het Vettels teamgenoot Mark Webber. Hij had, zoals wel vaker, een bewogen en gebeurtenisvolle race.
De Australiër kwam namelijk – zoals ook wel vaker het geval is – slecht weg van zijn tweede plaats bij de start. Hij verloor niet alleen aan Button een plek, maar ook aan de prima vetrokken Fernando Alonso.

Tussen Alonso en Webber was het daarna stuivertje wisselen geblazen. Het tweetal vocht – evenals in Spa – een aantal leuke en spannende duels uit, waarbij ook de pitstops nog een rol van betekenis speelden.

Uiteindelijk was het echter Webber die met de derde plek aan de haal ging. Achter hem was het dus Alonso op plaats vier, met Hamilton verrassend genoeg toch nog op plaats vijf, want Hamilton maakte namelijk een race vol actie mee en leek zich op een gegeven ogenblik in geslagen positie te bevinden.

De Engelsman moest zich in het begin van de race, na een slechte start, van de achtste naar de zesde plaats voorbij de beide Mercedes-rijders vechten, waarna hij vervolgens Felipe Massa tegenkwam. Toen hij deze wilde passeren, ging het mis.

In de aanloop naar bocht zeven probeerde Hamilton het, maar in plaats van Massa te verschalken, reed hij tegen hem aan. Het leverde Massa een lekke linkerachterband op, terwijl Hamilton eerst naar de pits moest om zijn bij het voorval beschadigde voorvleugel te laten repareren, waarna hij een paar ronden later ook nog een drive-through opgelegd kreeg en moest inlossen.

Hamilton viel hierdoor dus wederom ver terug, maar vocht de rest van de race dus duels uit met coureus als Paul di Resta, Nico Rosberg, Adrian Sutil en ook wederom Felipe Massa.

Aan het eind van de rit wist Hamilton deze jongens allemaal achter zich te houden en kwam hijzelf als vijfde over de streep, daarbij dus gevolgd door Di Resta op plaats zes, Rosberg op zeven en Sutil en Massa daar weer achter. De tiende plaats was er tenslotte voor Pérez.

Bekijk hier de volledige uitslag