Zaterdag vindt de 73e editie van de 24 uur van Le Mans plaats. Gisteravond was de eerste kwalificatiemogelijkheid. Maar door de aanhoudende regen speelde vrijwel iedereen op safe. De voorlopige pole van Pescaralo Sport (4.01,197) is dan ook weinig verrassend. De oude LMP900-klasse bestaat niet meer. De LMP1-klasse is de nieuwe vervanger. Auto’s uit voorgaande edities mogen mee doen. Echter, wagens die niet aan de nieuwe regels voldoen, krijgen extra ballast aan boord. Dus ook Racing for Holland van Jan Lammers, maar ook de schier onoverwinnelijke Audi’s moeten extra kilo’s mee zeulen. Lammers zette een voorlopige twaalfde tijd (4.15,816) neer.

Lammers oude teamgenootje Peter Kox maakt dit jaar samen met de Tsjech Thomas Enge en Portugees Pedro Lamy deel uit van het fabrieksteam van Aston Martin. Ondanks een geweldige seizoensstart, zeges op Sebring en Silverstone, moest het team het gisteren in de GT1-klasse afleggen tegen de Ferrari 550 Maranello. Ironisch genoeg, de wagen waar Kox in 2003 het GT1-klasse mee won. Thomas Enge (4.31,022) was op de natte baan bijna elf seconden langzamer dan Ferrari-coureur Vincent Vosse (4.20,688).

Een andere Racing for Holland-bekende is Tom Coronel. De 33-jarige Coronel neemt dit seizoen, net als in 2003, met Spyker deel aan de 24 uurs-race. De coureur uit Huizen zette in de GT2-klasse een vijfde tijd neer. Coronel: ,,Het ging best goed. Maar vanwege de regen was het moeilijk om een goede tijd neer te zetten. We wilden geen risico’s nemen, want er waren een paar verraderlijke punten op het circuit. Vanavond is er weer een sessie. De voorspelling is dan dat het droog blijft. En dat betekent dat de tijden dan zeker omlaag gaan.”