Het wil niet en het loopt niet bij Kimi Raikkonen. Winnen is hem sinds de Grand Prix van Spanje al niet meer gelukt en ook stond de Fin sindsdien nog maar drie keer op het podium. In zeven races tijd. Raikkonen beseft dat de nood hoog is: ,,We moeten onze problemen nu snel zien op te lossen.” Vooral in de kwalificatie komen de problemen van de wereldkampioen aan het licht. Zowel in Duitsland als in Hongarije kwam Raikkonen niet verder dan de zesde startplek. En dat brengt weer de nodige consequenties met zich mee voor de race.

Zo bekeken is het haast niet te geloven dat de coureur van Ferrari nog altijd volop meedoet in de strijd om het WK. Slechts vijf punten staat hij achter op Lewis Hamilton. Maar, om het WK ook te winnen, moet er snel een oplossing gevonden worden.

,,De zomerpauze komt precies op het juiste moment”, schrijft Raikkonen in een column op zijn persoonlijke website. ,,Na zes maanden alles geven is het moment aangebroken om even gas terug te nemen en de batterij weer op te laden.”

,,Daarna ben ik er weer klaar voor en ga ik me volledig concentreren op de tweede helft van het seizoen. De situatie in de titelstrijd is zo slecht nog niet, maar enig voorbehoud is op zijn plek. Het moet écht beter. Dat is onze doelstelling.”

Het is voor de zoveelste keer dit seizoen dat Raikkonen de teleurstelling van zich af probeert te schrijven. ,,Na Hongarije kan ik eigenlijk maar over één ding tevreden zijn: het uiteindelijke resultaat, de derde plek. Daardoor liep ik in op de concurrentie. Dat ontspant toch net even wat lekkerder.”

Raikkonen kan en wil ook niet ontkennen dat zijn seizoen niet zo loopt als verwacht. ,,Iedere keer gebeurt er iets vreemds waardoor we er niet in slagen de goede afstelling te vinden. In Hongarije hebben we opnieuw voor een compromis gekozen, maar dat mocht niet baten. We moeten dit zo snel mogelijk uit de wereld zien te helpen. Liefst nog voor de komende race in Valencia.”

Hij vervolgt: ,,Als je telkens als zesde van start gaat, is het onmogelijk de titel te winnen. Al rijd je een seconde per ronde sneller, zolang je achter een andere deelnemer rijdt, slaag je er niet in je snelheid optimaal te benutten.”

KVN