Zoals bekend kreeg Kimi Raikkonen in Monaco een drive-through penalty opgelegd. ,,Een terechte straf”, oordeelde zowel coureur als team. Naar nu blijkt had Raikkonen de race echter achteraan moeten starten. Dat schrijven de regels namelijk voor.In de openingsfase van de race bogen de stewards zich over een melding dat Ferrari niet op tijd de banden had gemonteerd op de auto van Raikkonen. Dit werd veroorzaakt door een probleem met een wielmoer. Raikkonen kreeg een drive-through penalty opgelegd en voerde deze in de dertiende ronde uit.

Vanwege de natte omstandigheden verloor hij daardoor slechts een paar seconden en kon alleen Lewis Hamilton hiervan profiteren. De Ferrari-coureur vervolgde zijn race als vierde. Op dat moment realiseerde alleen niemand zich dat hij eigenlijk achteraan of vanuit de pitstraat had moeten starten. Een marshall had hem op de grid moeten tegenhouden.

FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper heeft zich in de zaak verdiept. De regels zijn als volgt: ,,Met nog drie minuten te gaan moeten op alle auto's de banden zijn gemonteerd. Na dit signaal mogen de banden alleen nog gewisseld worden in de pitstraat. Of op de grid als de race is stilgelegd.”

,,Zitten de banden op dat moment nog niet onder de auto dan moet de coureur achteraan starten of vanuit de pitstraat. Een marshall met gele vlag zal dan voor de desbetreffende auto gaan staan. De coureur kan vervolgens pas wegrijden en beginnen aan zijn opwamronde als het hele veld hem is gepasseerd.”

Nu wil het toeval dat Heikki Kovalainen noodgedwongen vanuit de pitstraat startte. Hij lag op de veertiende positie toen Raikkonen zijn drive-through penalty uitvoerde. Kovalainen won vooral posities doordat anderen met schade naar de pit moesten. Inhalen was er niet bij.

Het blijft onduidelijk hoe dit mis heeft kunnen gaan en blijkbaar hebben ook de andere teams het niet in de gaten gehad. Op zich is dat laatste niet zo vreemd: zij waren in alle hectiek druk bezig hun eigen auto's voor te bereiden op de start van de race.

Uiteindelijk is alles – met dank aan Raikkonen zelf – met een sisser afgelopen. De Fin beschadigde twee keer zijn voorvleugel en finishte buiten de punten, maar als hij wel in de topacht zou zijn geëindigd waren de gevolgen veel groter geweest. Daarom zullen de teams het voorval in Canada waarschijnlijk met de FIA bespreken.

Gezien het feit dat Raikkonen op de voorste startrij stond koos Ferrari – dat de regels meestal het beste van allemaal kent – ervoor de aanwezige marshalls niet op de hoogte te stellen…

AC/KVN