Raikkonen verkleint achterstand op Alonso
Niet kampioenschapsleider Fernando Alonso, niet de van pole gestarte Michael Schumacher, maar Kimi Raikkonen wint de Grand Prix van Hongarije. De McLaren-bolide van de Finse coureur geeft er eens een keer niet de brui aan. Daarmee houdt Raikkonen zicht op het kampioenschap.
Even lijkt het er overigens op dat die oude, vertrouwde Duitse naam weer gaat zegevieren. Ferrari’s Michael Schumacher behoudt bij de start de kop, maar na zijn tweede stop moet hij toch passen. Kimi Raikkonen kan één ronde langer door, waardoor de Fin bij zijn tweede pitstop vlak voor Schumacher de baan weer opstuurt. Vanaf dat moment is Raikkonen ‘los’. Waar de McLaren-coureur voor zijn pitstop eigenlijk opgehouden wordt door ‘Schumi’, kan hij na die tweede stop simpel een gat slaan. De Fin laat ronde na ronde snellere tijden noteren. Bovendien kan hij vier ronden na zijn stop in de 37e ronde de leiding pakken, om die vervolgens niet meer af te staan. In Duitsland was het Raikkonen, nu is het teammaat Juan Pablo Montoya die vanuit leidende positie uitvalt. Technische problemen voor de Colombiaan. Pech was er ook voor Fernando Alonso. De Spanjaard rijdt in de chaos bij de start zijn voorvleugel aan gort op de achterkant van Ralf Schumacher en vergooit daarmee zijn race. De Renault-piloot moet een nieuwe voorvleugel halen bij zijn team en valt terug naar de voorlaatste positie. Alonso kan de opmars in het begin weliswaar nog inzetten, maar blijft uiteindelijk steken op een elfde positie. Hij zit zelfs nog even ‘vast’ achter Minardi-rijder Robert Doornbos. In tegenstelling tot Raikkonen scoort de coureur die vrijdag 24 jaar werd, dus geen punten. En daarmee ziet hij zijn voorsprong in het kampioenschap afnemen. Waar de marge van de Renault-coureur voor de Grand Prix van Hongarije nog 36 punten bedraagt, is het gat met Raikkonen na de race geslonken naar 26. Met nog zes races te gaan is het gat nog altijd groot, maar het kampioenschap is nog niet beslist. Want met zijn tweede plaats houdt ook Michael Schumacher nog uitzicht op het kampioenschap. De Duitser heeft weliswaar een nog grotere achterstand dan Raikkonen. Toch is het gat van 33 punten theoretisch nog altijd overbrugbaar. Of dat in de realiteit ook haalbaar is, valt te betwijfelen. Om te winnen moet Schumacher immers eerst nog de strijd aangaan met de McLarens. Getuige het grote gat dat Raikkonen sloeg, is de F2005 daarvoor nog altijd niet snel genoeg. Het Toyota-team doet op Hungaroring eveneens goede zaken. Ralf Schumacher behaalt zijn eerste podiumplaats in Japanse dienst door als derde te finishen, terwijl Jarno Trulli met een vierde plaats ook de nodige punten scoort. De rood-witte renstal lijkt haast zeker van de vierde positie bij de constructeurs, en misschien zit er zelfs nog wel meer in. Red Bull Racing passeert daarentegen niet met beide bolides de meet. Sterker nog, al in de eerste ronde vallen Klien en Coulthard uit. Klien vindt na een koprol al in de eerste bocht zijn Waterloo. De Schot moet de strijd een aantal bochten verder staken als hij over de afgebroken voorvleugel van Alonso rijdt. De Nederlanders bij Minardi kennen geen al te fortuinlijke Hongaarse Grand Prix. Terwijl Robert Doornbos op weg is Jordans Narain Karthikeyan binnen te hengelen, geeft de Italiaanse voiture de geest. Voor de Rotterdammer zit zijn tweede Grand Prix er al na 29 ronden op. Christijan Albers lijkt de eindstreep ook niet te gaan halen, maar hij wil niet aan opgeven denken. Tot tweemaal toe brengt hij een bezoekje aan het team om zijn auto te laten repareren. Uiteindelijk finisht hij met tien ronden achterstand. PPB
Even lijkt het er overigens op dat die oude, vertrouwde Duitse naam weer gaat zegevieren. Ferrari’s Michael Schumacher behoudt bij de start de kop, maar na zijn tweede stop moet hij toch passen. Kimi Raikkonen kan één ronde langer door, waardoor de Fin bij zijn tweede pitstop vlak voor Schumacher de baan weer opstuurt. Vanaf dat moment is Raikkonen ‘los’. Waar de McLaren-coureur voor zijn pitstop eigenlijk opgehouden wordt door ‘Schumi’, kan hij na die tweede stop simpel een gat slaan. De Fin laat ronde na ronde snellere tijden noteren. Bovendien kan hij vier ronden na zijn stop in de 37e ronde de leiding pakken, om die vervolgens niet meer af te staan. In Duitsland was het Raikkonen, nu is het teammaat Juan Pablo Montoya die vanuit leidende positie uitvalt. Technische problemen voor de Colombiaan. Pech was er ook voor Fernando Alonso. De Spanjaard rijdt in de chaos bij de start zijn voorvleugel aan gort op de achterkant van Ralf Schumacher en vergooit daarmee zijn race. De Renault-piloot moet een nieuwe voorvleugel halen bij zijn team en valt terug naar de voorlaatste positie. Alonso kan de opmars in het begin weliswaar nog inzetten, maar blijft uiteindelijk steken op een elfde positie. Hij zit zelfs nog even ‘vast’ achter Minardi-rijder Robert Doornbos. In tegenstelling tot Raikkonen scoort de coureur die vrijdag 24 jaar werd, dus geen punten. En daarmee ziet hij zijn voorsprong in het kampioenschap afnemen. Waar de marge van de Renault-coureur voor de Grand Prix van Hongarije nog 36 punten bedraagt, is het gat met Raikkonen na de race geslonken naar 26. Met nog zes races te gaan is het gat nog altijd groot, maar het kampioenschap is nog niet beslist. Want met zijn tweede plaats houdt ook Michael Schumacher nog uitzicht op het kampioenschap. De Duitser heeft weliswaar een nog grotere achterstand dan Raikkonen. Toch is het gat van 33 punten theoretisch nog altijd overbrugbaar. Of dat in de realiteit ook haalbaar is, valt te betwijfelen. Om te winnen moet Schumacher immers eerst nog de strijd aangaan met de McLarens. Getuige het grote gat dat Raikkonen sloeg, is de F2005 daarvoor nog altijd niet snel genoeg. Het Toyota-team doet op Hungaroring eveneens goede zaken. Ralf Schumacher behaalt zijn eerste podiumplaats in Japanse dienst door als derde te finishen, terwijl Jarno Trulli met een vierde plaats ook de nodige punten scoort. De rood-witte renstal lijkt haast zeker van de vierde positie bij de constructeurs, en misschien zit er zelfs nog wel meer in. Red Bull Racing passeert daarentegen niet met beide bolides de meet. Sterker nog, al in de eerste ronde vallen Klien en Coulthard uit. Klien vindt na een koprol al in de eerste bocht zijn Waterloo. De Schot moet de strijd een aantal bochten verder staken als hij over de afgebroken voorvleugel van Alonso rijdt. De Nederlanders bij Minardi kennen geen al te fortuinlijke Hongaarse Grand Prix. Terwijl Robert Doornbos op weg is Jordans Narain Karthikeyan binnen te hengelen, geeft de Italiaanse voiture de geest. Voor de Rotterdammer zit zijn tweede Grand Prix er al na 29 ronden op. Christijan Albers lijkt de eindstreep ook niet te gaan halen, maar hij wil niet aan opgeven denken. Tot tweemaal toe brengt hij een bezoekje aan het team om zijn auto te laten repareren. Uiteindelijk finisht hij met tien ronden achterstand. PPB