Red Bull bereidt verhuizing Minardi voor
Helmut Marko – de rechterhand van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz – heeft tegenover Formule1.info-medewerker Adam Cooper bevestigd dat de firma van plan is Minardi in haar geheel naar Engeland te verhuizen. De verhuizing zou in 2008 voltooid moeten worden.
,,We blijven nog zeker twee of drie jaar in Faenza, daarna ligt alles open. Maar in 2008 komen er andere regels, die voorschrijven dat de verschillende teams onderdelen van elkaar kunnen kopen. Daarom denk ik dat de samenvoeging pas tegen die tijd zal zijn", aldus Marko. ,,Minardi opereert als twee teams, een Engels deel en een Italiaans deel. Het is nagenoeg zeker dat het in de toekomst samen gaat en wij kunnen moeilijk onze windtunnel verhuizen."
De plannen van Red Bull zijn overigens niet ingegeven met de gedachte om de huidige medewerkers van Minardi te ’lozen’. De medewerkers zouden gewoon mee kunnen verhuizen naar Engeland. Alleen is het de vraag of zij dat willen omdat velen geboren en getogen zijn in de streek van de fabriek. Daarnaast zijn er minder mensen nodig als er een Red Bull-chassis gebruikt mag worden.
Daarom zal dit nieuws ongetwijfeld de nodige wenkbrauwen doen fronsen in Italië. Paul Stoddart heeft namelijk altijd gepredikt dat hij zijn team wilde verkopen aan een partij die zekerheid voor zijn personeel kon garanderen. Het lijkt erop dat Red Bull dit alleen heeft toegezegd voor de korte termijn. Eddie Irvine, die lange tijd de grootste kanshebber voor een overname leek te zijn, zou wel in Italië gevestigd willen blijven, zelfs als hij het team helemaal opnieuw op zou moeten bouwen.
,,Dietrich Mateschitz zelf heeft gegarandeerd dat het huidige personeel twee tot drie jaar aan kan blijven. Diezelfde belofte heeft hij gedaan met betrekking tot de plaats van de fabriek, ik ben daar blij mee. Daarna zullen ze zichzelf moeten bewijzen", vertelt Paul Stoddart, die er juist wel vertrouwen in heeft dat de Italiaanse fabriek open blijft ,,Ik denk dat ze in Italië blijven, ook daar wil Red Bull de markt veroveren.
Daarom komen de uitlatingen van Marko als een grote verrassing voor de aftredend teambaas. ,,Ik heb daar nog niks van gehoord, dus kan er niet veel zinnigs over zeggen. Ik ga er alleen niet vanuit dat die nieuwe regels zomaar ingevoerd kunnen worden. Zelfs zonder mij zijn er zat die dat idee totaal niet zien zitten."
KVN
,,We blijven nog zeker twee of drie jaar in Faenza, daarna ligt alles open. Maar in 2008 komen er andere regels, die voorschrijven dat de verschillende teams onderdelen van elkaar kunnen kopen. Daarom denk ik dat de samenvoeging pas tegen die tijd zal zijn", aldus Marko. ,,Minardi opereert als twee teams, een Engels deel en een Italiaans deel. Het is nagenoeg zeker dat het in de toekomst samen gaat en wij kunnen moeilijk onze windtunnel verhuizen."
De plannen van Red Bull zijn overigens niet ingegeven met de gedachte om de huidige medewerkers van Minardi te ’lozen’. De medewerkers zouden gewoon mee kunnen verhuizen naar Engeland. Alleen is het de vraag of zij dat willen omdat velen geboren en getogen zijn in de streek van de fabriek. Daarnaast zijn er minder mensen nodig als er een Red Bull-chassis gebruikt mag worden.
Daarom zal dit nieuws ongetwijfeld de nodige wenkbrauwen doen fronsen in Italië. Paul Stoddart heeft namelijk altijd gepredikt dat hij zijn team wilde verkopen aan een partij die zekerheid voor zijn personeel kon garanderen. Het lijkt erop dat Red Bull dit alleen heeft toegezegd voor de korte termijn. Eddie Irvine, die lange tijd de grootste kanshebber voor een overname leek te zijn, zou wel in Italië gevestigd willen blijven, zelfs als hij het team helemaal opnieuw op zou moeten bouwen.
,,Dietrich Mateschitz zelf heeft gegarandeerd dat het huidige personeel twee tot drie jaar aan kan blijven. Diezelfde belofte heeft hij gedaan met betrekking tot de plaats van de fabriek, ik ben daar blij mee. Daarna zullen ze zichzelf moeten bewijzen", vertelt Paul Stoddart, die er juist wel vertrouwen in heeft dat de Italiaanse fabriek open blijft ,,Ik denk dat ze in Italië blijven, ook daar wil Red Bull de markt veroveren.
Daarom komen de uitlatingen van Marko als een grote verrassing voor de aftredend teambaas. ,,Ik heb daar nog niks van gehoord, dus kan er niet veel zinnigs over zeggen. Ik ga er alleen niet vanuit dat die nieuwe regels zomaar ingevoerd kunnen worden. Zelfs zonder mij zijn er zat die dat idee totaal niet zien zitten."
KVN