“De crash van vorig jaar was ongelukkig, maar dat heeft mijn vertrouwen niet aangetast voor onze terugkeer hier”, vertelt Verstappen. “Het betekent juist alleen maar dat ik het dit jaar beter wil doen en wil leren van mijn fouten”, benadrukt hij. ‘Een rondje zonder risico’ bestaat in Monaco echter niet volgens Verstappen. “Niet als je snel wil zijn, in elk geval, want dan moet je op de limiet zitten.” Wat echter belangrijk is, zo geeft hij aan, is rustig opbouwen. “Je moet voorzichtig op zoek naar die limiet.” Waar Red Bull ook naar op zoek moet, is meer informatie over de verbeterde RB13-bolide, en een goede set-up ervoor. “Daar valt nog veel over te leren, zeker aangezien we dit jaar nog niet op een smal stratencircuit als Monaco hebben gereden.” Met de nieuwe, bredere 2017-bolides wordt het sowieso wennen, passen, meten en zoeken naar de limiet in de nauwe straten van Monte Carlo, weet Verstappen. “Ik denk dat de Zwembad-chicane dit jaar de meest uitdagende bocht zal zijn”, zegt hij over de bocht waar zijn kwalificatie vorig jaar eindigde. Ricciardo
Teamgenoot Ricciardo noemt Monaco zijn favoriete circuit. “Omdat het zo smal en intimiderend is. Van buitenaf gezien lijken de snelheden waarmee we door sommige baandelen gaan ook onmogelijk. In de auto voelt het echter geweldig.” “De muur een kusje geven, smaakt zelfs eerder naar meer dan dat het je bang maakt”, zegt Ricciardo over contact met de vangrail zolang dat zonder gevolgen blijft. Vorig jaar waren het zoals gezegd niet de vangrails die Ricciardo de zege ontzegden, maar ging het mis in de pits, toen Red Bull de verkeerde compound slicks klaar had liggen toen Ricciardo binnen kwam om zijn intermediates in te ruilen. Door het tijdverlies verloor hij ook P1 en werd hij tweede. “Dat was enorm teleurstellend, want de zege voelde tot dan zo goed als zeker. Ik ben echter oud en volwassen genoeg om dat achter me te laten en vooruit te kijken, waarbij ik het verlies van vorig jaar nu graag goed wil maken.”