Het duurde tien races, maar eindelijk won een ander team dan Brawn GP of Red Bull Racing dit jaar een Grand Prix. Lewis Hamilton maakte namelijk voor McLaren in Hongarije de dienst uit.Niet alleen Hamilton. Daarachter finishte namelijk Kimi Räikkönen in zijn Ferrari op de tweede plaats. De toppers van weleer lijken de weg naar voren weer gevonden te hebben.

Daar houden ze bij Red Bull Racing in ieder geval rekening mee. Hoewel de titelkansen van Ferrari en McLaren gering zijn, denkt Christian Horner dat ze zich wel in de strijd vooraan gaan mengen.

“Meer en meer auto’s melden zich vooraan”, aldus de teambaas Red Bull tegenover Autosport.com. “Er strijden niet langer twee paarden voor de zege: ook anderen doen nu mee voor de winst.”

Horner vervolgt: “McLaren maakte in Hongarije een grote stap voorwaarts en ik denk dat ze de rest van het jaar een rol van betekenis blijven spelen. Williams en Ferrari lijken er ook goed voor te staan.”

En daarom moet Red Bull volgens hem slim rijden. “Als we een race niet kunnen winnen, moeten we ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk punten meepikken. Dat deed Mark Webber in Hongarije heel goed.”

Toen werd de Australiër namelijk keurig derde en liep hij opnieuw punten in op WK-leider Jenson Button. De Brit kon de afgelopen races niet meekomen, maar in Hongarije maakte Red Bull dus ook weinig kans op de zege.

Dit houdt niet in dat ze bij Red Bull stilzitten (op de verplichte vakantie van twee weken na dan). “Er ligt nog een hoop op de plank”, stelt Horner. “De zomervakantie is wat ongemakkelijk, maar het is een welverdiende pauze voor alle mensen. Hun batterijen zullen in elk geval helemaal zijn opgeladen als we in Valencia weer aan de slag gaan.”

“Er komen nog genoeg ideeën binnen om de auto verder te ontwikkelen. We blijven proberen de auto elke race weer wat beter te maken en we bekijken alles race voor race. Het kampioenschap zorgt dan wel voor zichzelf.”

Daar lijkt het nu in ieder geval wel op. Het gat met Brawn GP verdwijnt als sneeuw voor de zon. Iets dat Horner als een welkome verrassing ziet.

“Theoretisch gezien is de Hungaroring een ideaal circuit voor de Brawns”, meent hij. “Het is Monaco, maar dan zonder al die vangrails. We hielden rekening met een goed resultaat voor hen.”

“Het gat in het constructeurskampioenschap is sinds de Grand Prix van Australië niet meer zo klein geweest. Er is echter nog een lange weg te gaan. We moeten onze vorm vasthouden en het gat verder dichten”, besluit Horner.

BvdB