Red Bull rijdt in Spa toch niet met KERS
Afgelopen weekend was er even sprake van dat Red Bull Racing in de Grand Prix van België met KERS zou rijden. Teambaas Christian Horner vindt het echter te riskant, maar sluit het gebruik van het regeneratiesysteem niet uit voor de race in Monza.Want daar kun je 80 extra pk’s natuurlijk dondersgoed gebruiken. Helemaal met de wetenschap dat Brawn GP het gebruik van KERS compleet uitsluit. Dat deed Red Bull Racing zelf tot voor kort ook. Daarna was er echter sprake van dat de renstal uit Milton Keynes er wel in Spa mee zou willen rijden, maar dat wordt nu ontkend.
“Spa verschilt niet zoveel van Silverstone. Daar waren we heel sterk en dus zorgt het alleen maar voor afleiding als we KERS nu introduceren”, aldus teambaas Horner, die het gebruik van KERS niet definitief uitsluit.
“Na de race in Spa besluiten we of we het systeem gebruiken in Monza. Als we het doen, zal dat het KERS-systeem van Renault/Red Bull zijn die aan het begin van het jaar werd gebruikt. We zijn het systeem niet vergeten.”
In Monza kan het een groot voordeel opleveren ten opzichte van de Brawns. Het team uit Brackley sluit het gebruik van KERS namelijk bij voorbaat al uit. Teambaas Ross Brawn legt uit waarom.
“Het zou een fantastische keuze kunnen zijn, maar het kan net zo goed uitdraaien op een fiasco”, meent de Brit. “Het is het een of het ander. Je kunt Red Bulls inspanningen alleen maar bewonderen maar ik hou er niet van om KERS halverwege het seizoen te gaan gebruiken terwijl je het niet hebt getest. Zij hebben het voordeel dat ze er al ervaring mee hebben, wij niet.”
En dat terwijl Brawn in principe een goed KERS-systeem ter beschikking heeft. Mercedes-Benz bood de kleine renstal namelijk aan om het systeem te gebruiken.
“Het is echter geen optie voor ons”, zegt Brawn niettemin. “Mercedes en McLaren waren zo vriendelijk om het ons aan te bieden maar je legt aardig wat extra gewicht in je auto als je het nu nog moet inbouwen. We zouden dan het chassis en de versnellingsbak moeten aanpassen.”
“Ook onze koeling is er niet op voorbereid. Wij werken teveel met oliekoeling en te weinig met waterkoeling. Ook hebben we niet genoeg ballast in de auto zitten om met KERS te rijden. Het systeem van Mercedes is misschien de lichtste van allemaal maar we kunnen niet voldoende ballast uit de auto halen om met het minimumgewicht te racen. Het is voor ons dus absoluut geen optie.”
BvdB