Red Bull heeft voor de tweede dag op rij zijn testsessie op het circuit van Jerez moeten beëindigen. Daniel Ricciardo mocht vandaag voor het eerst in de nieuwe auto plaatsnemen, maar kon na drie installatierondjes al weer inpakken.

Gisteren moest Sebastian Vettel ook al noodgedwongen zijn testsessie voortijdig beëindigen na een probleem met ERS, het elektrische energieregeneratiesysteem dat vanaf dit seizoen KERS vervangt. Ook vandaag lijkt ERS het probleem te zijn. Renault, de motorleverancier van Red Bull, worstelt namelijk al vanaf het begin van de testdagen met het systeem. “Het probleem zit hem in de communicatie tussen de twee ERS-systemen. Het is net als in een computer, wanneer de hardware en de software niet goed samenwerken,”  verklaarr Red Bull-adviseur Helmut Marko tegen het Duitse Bild.

Red Bull hoopte dat de problemen vandaag verholpen zouden zijn, maar Daniel Ricciardo’s Red Bull begon tijdens zijn eerste rondje al te roken. Even later kwam de RB10 opnieuw naar buiten, maar na twee rondjes stuurde Ricciardo de wagen – zonder een officiële tijd neer te hebben gezet – opnieuw de pitbox in. Red Bull besloot om niet meer naar buiten te gaan.

 “We hebben gisteren het probleem gevonden en hard gewerkt om dat op te lossen. Helaas hebben we het probleem slechts gedeeltelijk opgelost, bleek vandaag. Daarom het is verstandiger om nu te stoppen en op te zoek te gaan naar een betere oplossing, ” legde chef-engineer Andy Damerum de keuze uit. “Het is logisch dat het hele team gefrustreerd is met hoe het nu gaat, maar als we nu even onze schouders eronder zetten komen we er sterker uit.”