Adam Cooper
8 juli 2013
Christian Horner geeft toe dat Red Bull even bang was dat Kimi Räikkönen geen derde pitstop zou maken en voor Sebastian Vettel zou kunnen blijven.
Uiteindelijk haalde Lotus de Fin elf ronden voor het einde toch binnen voor een laatste stint op de zachte banden. Räikkönen vroeg zich in de persconferentie na afloop van de race openlijk af of dat wel de juiste keuze was. Ook bij Red Bull waren er twijfels over de te volgen strategie.
“Het was een moeilijke beslissing”, stelt Horner, over het besluit om met Romain Grosjean mee te duiken naar de pits. “De neutralisatie vanwege de eigenwijze Marussia kwam op een lastig moment, omdat het eigenlijk nog te ver was om de race op de harde banden uit te rijden.”
Red Bull koos ervoor om Vettel op een gebruikt setje verder te sturen en een nieuw setje te bewaren voor de laatste stint. “Het was dus ons plan om nog een keer te stoppen, maar we dachten dat Lotus wel eens zou kunnen proberen tot het einde door te gaan.”
“Voor ons was het logisch om Grosjean te volgen, maar het risico was dat Räikkönen door zou kunnen gaan. We probeerden het gat kleiner dan een pitstop te houden. We wisten dat de Lotus erg snel was op de zachte banden, maar gelukkig hield Vettel net genoeg over.”
Gerelateerd nieuws
Komt er een F1-promotie voor Red Bull-junior Hadjar? Geen derde seizoen in de F2
12 december 2024 19:00 - Nieuws
Formule E-CEO sloot weddenschap met Verstappen, doneert kwart miljoen dollar
12 december 2024 12:28 - Nieuws
Red Bull de grote winnaar op gebied van windtunneltijd: ‘Enige voordeel van derde worden’
12 december 2024 10:34 - Nieuws