Red Bull gaat volgend jaar officieel als Red Bull Ferrari door het leven, vanwege de motorenovereenkomst met de Scuderia. Dat vertelt grote baas Dietrich Mateschitz in een vraaggesprek met het Zwitserse weekblad Motorsport Aktuell.


Het is voor het eerst sinds het begin van de jaren negentig dat Ferrari officieel als motorenpartner zichtbaar wordt bij een ’klantenteam’. Tijdens de samenwerking met Sauber (sinds 1997) werden de krachtbronnen omgedoopt tot Petronas, naar het Maleisische olieconcern dat de motoren bekostigde. Prost Grand Prix gebruikte in 2001 ook Ferrari-motoren, maar toen heette de wagen Prost-Acer. Minardi (jawel!) heette in 1991 overigens wel Minardi-Ferrari toen het motoren uit Maranello gebruikte. En ook de BMS Scuderia Dallara mocht in 1993 met de coureurs Michele Alboreto en Luca Badoer de naam Ferrari gebruiken bij de destijds ingezette Lola’s.

,,We zijn met Ferrari in zee gegaan vanwege de kwaliteit van hun motoren, maar ook vanwege de marketingwaarde van hun naam’’, vertelt Mateschitz in Motorsport Aktuell. ,,Zij wilden ook graag met ons samenwerken, en dus heet ons team volgend jaar Red Bull Ferrari.’’

Mateschitz bevestigt in het weekblad dat zijn team met de gedachten speelt in 2006 over te stappen op Bridgestone-banden. ,,Dit jaar konden we Michelin-banden regelen tegen kostprijs, het hangt er vanaf welk bod er van de verschillende bandenfabrikanten komt. Maar ik ben erg onder de indruk van Bridgestone.’’