Christian Klien heeft van Red Bull-baas Dieter Mateschitz te horen gekregen dat hij beter moet presteren, wil hij zijn plaats in het team behouden. Mateschitz oriënteert zich momenteel op de rijdersmarkt voor 2007. David Coulthard blijft waarschijnlijk aan. ,,We weten allemaal hoe snel David is."


Volgend jaar moet voor Red Bull Racing het seizoen van de waarheid worden. Adrian Newey is weliswaar al enige tijd in dienst, maar de 2007-auto wordt het eerste Red Bull-chassis van Neweys hand. Tegen die tijd moeten de rijders ook top zijn, zegt Mateschitz.

,,Als we zo’n vijftig miljoen dollar investeren in een windtunnel, Ferrari-motoren en het aantrekken van Newey, dan heeft het geen zin een rijder te hebben die een seconde langzamer is dan zijn teamgenoot”, aldus Mateschitz tegen Autosport. Geen aardige opmerking naar Klien, die zijn teamgenoot Coulthard dit jaar twee keer aftroefde in de kwalificatie. Maar Mateschitz verwacht meer van zijn landgenoot. ,,David haalde vorig seizoen 24 punten en Christian negen. Zelfs als je in overweging neemt dat Klien vier races minder reed is dat een groot verschil. Gezien ons programma is het logisch dat we in 2007 de beste rijders nemen die er beschikbaar zijn. We hebben Newey, de Ferrari motoren zijn goed. De coureur kan nooit de zwakste schakel zijn.”

Waarschijnlijk blijft David Coulthard ook in 2007 nog voor het team rijden, laat Mateschitz doorschemeren. ,,Je hebt Kimi Raikkonen, Fernamdo Alsono en Michael Schumacher. Dan een gaatje naar jongens zoals Montoya en zo. Maar die zijn tweede keus. Bovendien hebben we een eigen opleidingsprogramma. Misschien wordt het wel Liuzzi, Jani of toch Klien. Of Michael Ammermüller en Colin Edwards. Sebastian Vettel is nog twee jaar te huur van BMW. Maar we weten hoe snel David Coulthard is. Hij is gemotiveerd, heeft de snelheid nog steeds en wil heel graag in een auto van Newey rijden.”