Rel dreigt over klantenchassis’
Red Bull heeft zich de woede van de overige teams op de hals gehaald door het schenden van de regels over zogenaamde ’klantenchassis.’ Het merk wil zijn beide teams volgend seizoen met vrijwel identieke auto’s laten racen.
Volgens Autosport.com trekt Red Bull zich niets aan van de afspraak die tussen de teams gemaakt is om klantenchassis’ te verbieden. De huidige Concorde-overeenkomst, die eind 2007 afloopt, schrijft voor dat elk team zijn eigen auto moet ontwerpen. Er zijn wel uitzonderingen toegestaan: zo kreeg Super Aguri toestemming om de eerste races van het seizoen 2006 met een gemodificeerd Arrows-chassis uit 2002 te racen. De plannen van Red Bull gaan echter veel verder dan dat. Autosport denkt te weten dat Adrian Newey bezig is met een chassis voor moederteam Red Bull Racing, dat in vrijwel ongewijzigde vorm, maar met een andere naam, ook voor Scuderia Toro Rosso wordt ingezet. Super Aguri’s plannen om in 2007 met de Honda RA106 van dit seizoen te racen werden wegens onreglementair afgeschoten door de FIA, maar omdat ontwerper Adrian Newey onder de Red Bull-vlag werkt en dus strikt genomen ook de auto voor Toro Rosso zou kunnen ontwerpen denkt het team de regels te omzeilen. Andere teams komen nu in het verweer. ,,Het is verboden om dezelfde auto te gebruiken met een andere merknaam erop”, zegt Frank Williams, die het echter niet helemaal zeker weet: ,,dit is geen juridisch onderbouwde uitspraak, maar mijn mening nadat ik de regels over klantenauto’s heb nagelezen. Maar er zijn meer teams die het er niet mee eens zijn.”