Motorleverancier Renault zet met haar nieuwe V6-krachtbron zeker in het begin van het jaar in de eerste plaats in op betrouwbaarheid, boven pure performance en topsnelheid.

Bij Renault, dat behalve kampioenschapsteam Red Bull ook Lotus, Toro Rosso en Caterham tot haar klanten mag rekenen, is men net als bij veel teams en collega-motorproducenten Mercedes en Ferrari van mening dat betrouwbaarheid – zeker in het begin van het seizoen – wel eens de doorslag kan geven.

“Om die reden hebben we voor een wat meer conservatieve aanpak gekozen dan we anders zouden doen”, vertelt Rob White, het hoofd van Renaults Formule 1-motorafdeling aan Autosport.

“We hebben een aantal compromissen moeten maken en andere prioriteiten gesteld bij de beslissingen die we moesten nemen”, vervolgt White, die stelt dat de meer voorzichtige aanpak verder voortkomt uit het feit dat ‘een deel van die beslissingen genomen moest worden zonder over de informatie te beschikken waarop we onze beslissingen doorgaans baseren’.

Ondanks de voorzichtige aanpak is er alsnog geen garantie dat Renault de juiste keuzes heeft gemaakt bij de ontwikkeling van haar 1.6 liter V6-turbomotor. “De tijd moet dat uitwijzen”, weet White, wiens firma een testspecificatie van haar V6 meeneemt naar Jerez die ‘in grote lijnen hetzelfde is als de motor voor de eerste paar races, maar niet helemaal gelijk’.

“Want we werken al aan wat updates die we nog voor de eerste Grand Prix willen doorvoeren”, verklapt White. “Voor dat het zover is, hebben we echter nog veel werk te leren, hetgeen we hopelijk aan de hand van de wintertests kunnen doen”, aldus het Renault-kopstuk.

Foto: de Renault-motor van Red Bull-coureur Mark Webber geeft de geest tijdens de Grand Prix van Singapore van 2013.