Volgende week begint seizoen 2007 voor de Formule 1-teams, als de wintertests beginnen. Eén belangrijk onderdeel van die tests is het wennen aan de Bridgestone-banden. Renaults Pat Symonds legt uit hoe dat gaat.Hoeveel kennis is er nu al over de Bridgestone-banden?

Pat Symonds: ,,We hebben veel data gekregen van Bridgestone en die informatie hebben we verwerkt in onze computermodellen. Zo hopen we te begrijpen hoe we de auto af moeten stellen en hoe we maximaal kunnen presteren met de nieuwe banden. Factoren als de gewichtsverdeling en de aërodynamische karakteristieken zullen we allemaal aan moeten passen aan de Bridgestone-banden.”

Maar men mag aannemen dat via de computer dingen slechts tot op zekere hoogte duidelijk worden…

,,Exact. Geen enkele hoeveelheid wiskundige gegevens kan de subtiliteit van de banden(samenstellingen) verklaren. We moeten echt test om aan den lijve te ondervinden hoe we de banden moeten gebruiken, welke rijstijl er het beste bij past en wat nu echt de sterke en zwakke punten. Daar gaan we ons voornamelijk op focussen tot en met de Kerst.”

Komt de prioriteit te liggen bij de lange runs, of bij de evaluatie van de prestaties?

,,In eerste instantie zullen de engineers in samenwerking met de coureurs de balans van de auto optimaliseren. Dat zal hoofdzakelijk gebeuren in relatief korte runs. Maar we zullen uiteraard ook moeten kijken hoe de banden zich gedragen als we een stint rijden zoals we tijdens de race doen. Veel kilometers maken, dat is het devies.”

Overstappen naar een andere bandenleverancier brengt nogal wat consequenties met zich mee. Wat voor impact heeft zoiets op een team?

,,Ik denk niet dat we de overstap naar Bridgestone mogen onderschatten, maar tegelijkertijd moet je het ook niet overdrijven. De laatste keer dat we van bandenleverancier veranderden was in 2000/’01. Sindsdien hebben we zeer veel geleerd over banden en alles wat daar bij komt kijken, die kennis kunnen we nu gebruiken.”

,,Op technisch niveau is het gewoon een normale uitdaging, waar er zoveel van zijn. Wat wel van grote importantie is, is het opbouwen van een goede werkrelatie met onze nieuwe partner. Cruciaal onderdeel daarvan is het waarborgen van goede communicatie. Dat is belangrijk in iedere samenwerking en daar zullen we keihard aan gaan werken.”

Bridgestone heeft laten weten dat de banden waar volgende week in Barcelona mee wordt getest, test gebruikt worden in Melbourne als het seizoen begint. Is dat belangrijk om te weten?

,,Dat helpt enorm. Als we midden in een bandenoorlog over waren gestapt, dan was de aanpassing waarschijnlijk veel moeilijker verlopen. Nu we weten dat we met een stabiele band aan het werk gaan zal dat een enorme boost zijn om de banden zo snel mogelijk te leren begrijpen. Ons doel is om op een gelijk niveau te beginnen in Australië, in vergelijking met de teams die al op Japans rubber rijden dan. Geen makkelijke opgave, maar zeker niet onmogelijk.”

Zullen de coureurs veel moeite hebben om zich aan te passen?

,,Daar heb ik alle vertrouwen in. Vergeet niet dat Giancarlo (Fisichella, red.) in 2004 nog op Bridgestones reed. En in 2005, toen hij overstapte op Michelins, had hij daar ook niet veel moeite mee. Ik weet zeker dat dat zich zal herhalen. Wat betreft Heikki (Kovalainen, red.), we zijn er van overtuigd dat hij veelzijdigheid genoeg is om zich zonder probleem aan te passen.”

Deze editie van vragenvuur is beschikbaar gesteld door de persdienst van Renault.