Renault investeert in nieuwe researchfaciliteit
Renault gaat vijftig miljoen dollar investeren in een nieuwe researchfaciliteit in zijn fabriek in het Britse Enstone. Daarmee wil het team zijn achterstand op aërodynamicagebied inlopen.Renault zet zwaar in op CFD (Computational Fluid Dynamics), een methode waarmee dankzij specialistische computer hard- en software de aerodynamica van een Formule 1-wagen of onderdelen daarvan aan de hand van computermodellen en –simulaties kunnen worden ontwikkeld en getest. Een windtunnel zorgt alleen voor de bevestiging van die data.
Volgens Renault krijgt de nieuwe CFD-faciliteit tienmaal meer capaciteit als de huidige researchafdeling. Technisch-directeur Bob Bell: ,,Andere teams investeren in kostbare tweede windtunnels, maar wij geloven dat CFD de technologie van de toekomst is. We kunnen er sneller efficiëntere en snellere auto’s mee ontwikkelen en perfectioneren.’’
De aankondiging is interessant, omdat Renault onlangs erkende dat zijn achterstand in het WK voornamelijk te wijten is aan problemen met de afstelling van zijn windtunnel. Doordat de voorspellingen van de windtunneldata niet overeenkwamen met de werkelijke prestaties van de auto op het circuit, heeft Renault een pittige achterstand opgelopen ten opzichte van de andere teams.
DP