Renault mag dempers toch gebruiken
Goed nieuws voor Renault: het massadempersysteem is bij nader inzien toch legaal verklaard. Dit hebben de stewards, die het dus niet eens zijn met de mening van de FIA, vanmorgen in Hockenheim laten weten. Kort na de Franse Grand Prix liet de FIA nog weten dat het systeem werd verboden omdat het van invloed zou zijn op de aërodynamische prestaties van de auto. Juist Renault kreeg hierdoor een tegenslag te verwerken, omdat het dé voorloper was op het gebied van dit innovatieve dempersysteem.
Het team was het echter niet eens met de gevolgde procedure waarna het gebruik van de dempers illegaal werd verklaard. Daarop besloot Renault bij de keuring voor de Grand Prix van Duitsland het systeem op de reservewagen te laten zitten. Deze auto werd vervolgens goed gekeurd. De scrutineers keurden de R26 in eerste instantie nog af, maar de stewards namen hier geen genoegen mee.
In een statement, dat vrijdagochtend door de stewards is vrijgegeven, wordt aangegeven ’dat het gebruik van het massadempersysteem als legaal moet worden beschouwd’. Ook zou er in de technische reglementen niks staan waardoor het gebruik van de dempers verboden is. Renault zou bovendien data hebben kunnen overleggen waaruit blijkt dat de dempers geen invloed hebben op de aërodynamica.
Na bekendmaking van dit besluit heeft Renault besloten de overige auto’s eveneens uit te rusten met het systeem. Hoewel de stewards voor dit weekend hun goedkeuring hebben verleend, is het nog twijfelachtig of dit de rest van het seizoen zo blijft.
,,Dit besluit van de stewards mag niet worden beschouwd als een vrijbrief om de ontwikkeling van het systeem gedurende het seizoen voort te zetten. Tenzij de regelgeving wordt veranderd, bijvoorbeeld vanwege de veiligheid. Buiten dat, vanwege verschillen in de bewijsvoering is het zo vreemd nog niet dat de FIA haar twijfels heeft over deze dempers”, valt er in het statement van de stewards te lezen.
Door dit besluit is het aannemelijk dat de overige renstallen eveneens gebruik mogen maken van de innovatieve dempers. Of Ferrari, McLaren en Red Bull Racing, de teams die eveneens bekend zouden zijn met deze dempers, dit ook daadwerkelijk doen is nog niet bekend.
KVN
Het team was het echter niet eens met de gevolgde procedure waarna het gebruik van de dempers illegaal werd verklaard. Daarop besloot Renault bij de keuring voor de Grand Prix van Duitsland het systeem op de reservewagen te laten zitten. Deze auto werd vervolgens goed gekeurd. De scrutineers keurden de R26 in eerste instantie nog af, maar de stewards namen hier geen genoegen mee.
In een statement, dat vrijdagochtend door de stewards is vrijgegeven, wordt aangegeven ’dat het gebruik van het massadempersysteem als legaal moet worden beschouwd’. Ook zou er in de technische reglementen niks staan waardoor het gebruik van de dempers verboden is. Renault zou bovendien data hebben kunnen overleggen waaruit blijkt dat de dempers geen invloed hebben op de aërodynamica.
Na bekendmaking van dit besluit heeft Renault besloten de overige auto’s eveneens uit te rusten met het systeem. Hoewel de stewards voor dit weekend hun goedkeuring hebben verleend, is het nog twijfelachtig of dit de rest van het seizoen zo blijft.
,,Dit besluit van de stewards mag niet worden beschouwd als een vrijbrief om de ontwikkeling van het systeem gedurende het seizoen voort te zetten. Tenzij de regelgeving wordt veranderd, bijvoorbeeld vanwege de veiligheid. Buiten dat, vanwege verschillen in de bewijsvoering is het zo vreemd nog niet dat de FIA haar twijfels heeft over deze dempers”, valt er in het statement van de stewards te lezen.
Door dit besluit is het aannemelijk dat de overige renstallen eveneens gebruik mogen maken van de innovatieve dempers. Of Ferrari, McLaren en Red Bull Racing, de teams die eveneens bekend zouden zijn met deze dempers, dit ook daadwerkelijk doen is nog niet bekend.
KVN