Na Red Bull overweegt ook Renault om alsnog met KERS te gaan rijden dit seizoen. Aanstaand weekend in Spa gaat het nog niet lukken, maar op het snelle circuit van Monza ziet het team er wel de voordelen van in.De teams zonder KERS (het gros van de teams) lijken ‘m toch wat te knijpen in aanloop naar de Grands Prix van België en Italië. Beide circuits bevatten meerdere lange rechte stukken, zodat auto’s met KERS zwaar in het voordeel zijn.

Eerder deze week zei Christian Horner van Red Bull dat zijn team overweegt in Spa met KERS te gaan rijden. Renault sluit gebruik van het systeem op het Belgische circuit uit – daar denkt het genoeg te hebben aan aerodynamische aanpassingen – maar voor Monza vinden de Fransen het een interessante optie.

Monza bevat, meer dan Spa, de nodige langzame bochten, waardoor je niet alles met weinig downforce op kunt lossen – iets dat Renault in Spa wel wil doen.

“We overwegen het voor Monza omdat we geloven dat het daar echt voordeel op zal leveren”, zegt Bob Bell, de technisch directeur van het team. Eerder dit jaar probeerde Renault al met KERS te rijden, maar dat pakte niet goed uit.

Een geslaagde herinvoering van het systeem zou Renault kunnen helpen uit de cylus van matige prestaties te ontsnappen. Bell vertelt dat het team niet erg gelukkig was met de afgelopen race in Valencia.

Tegelijkertijd gaat Renault zich meer en meer op 2010 richten. “We stoppen stukje bij beetje meer werk in de auto voor volgend jaar, terwijl we ook hard blijven werken om de R29 te verbeteren. Gelukkig blijven de aerodynamische regels volgend jaar hetzelfde.”

JK