Renault heeft bekendgemaakt dat het als motorleverancier met Red Bull blijft werken in 2017 en 2018. Toro Rosso keert daarnaast terug als klant van Renault.

Renault levert nu ook al motoren aan Red Bull, al worden die door het topteam van de energiedrankfabrikant ingezet onder de TAG Heuer-naam. Dat zal ook de volgende jaren zo zijn, waarmee duidelijk is dat de in 2015 ernstig bekoelde – en zo goed als verbroken – relatie tussen Red Bull en Renault weer gelijmd en stukken sterker is.

Toro Rosso, dat haar Renault-motoren eind vorig jaar inruilde voor 2015-Ferrari’s, wisselt met ingang van 2017 terug naar Renault. Onder welke naam het team uit Faenza de Franse V6-motoren gaat inzetten is nog niet duidelijk. Ook Toro Rosso heeft de mogelijkheid dit namelijk onder een andere naam te doen.

“Wij van Renault zijn er erg blij mee met twee sterke teams als Red Bull en Toro Rosso te werken”, vertelt Renault Sport-president Jérôme Stoll. “Dat zulke competitieve teams partners met ons willen zijn, onderstreept het vertrouwen dat deze partijen hebben in onze motor en onze organisatie als geheel.”

Red Bull-teambaas Christian Horner geeft aan heel gelukkig te zijn de ‘samenwerking die over een langere tijd erg succesvol is gebleken’ te verlengen. “Na een reorganisatie heeft Renault duidelijk vooruitgang geboekt en dat maakt het logisch voor ons om zo verder te gaan, met de tot TAG Heuer omgedoopte motor.”

Red Bull en Toro Rosso hebben bij het sluiten van de nieuwe deal bedongen dat ze dezelfde specificatie krachtbron zullen krijgen als het Renault-fabrieksteam. Voor Red Bull geldt dat ook dit jaar al, maar Toro Rosso rijdt gedurende het huidige seizoen dus met één jaar oude Ferrari’s die niet worden doorontwikkeld.