Carlos Ghosn, de bestuursvoorzitter en CEO van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie, staat op het punt ontslagen te worden. Naar Ghosn loopt in Japan een strafrechtelijk onderzoek voor het plegen van malversaties.

Zo zou Ghosn het jarenlang hebben doen voorkomen alsof hij minder verdiende dan hij daadwerkelijk ontving en privé gebruik hebben gemaakt van bedrijfsfondsen. Ghosn staat onder arrest in Japan en Nissan heeft, bij monde van CEO Hiroto Saikawa, de eigen bestuursraad aanbevolen Ghosn te ontslaan.

Renault heeft nog niet inhoudelijk op de ontwikkelingen gereageerd, behalve te stellen dat haar bestuur snel bijeen komt om de kwestie te bespreken. Het aandeel Renault kelderde maandag gelijk flink en de zaak ligt sowieso gevoelig in Frankrijk gezien de Franse overheid een belang van vijftien procent in Renault heeft.

Ghosn is al decennia een grote naam in de autowereld en wordt ook gezien als de hoofdverantwoordelijke achter de ommekeer van het eind jaren negentig in zwaar weer verkerende Nissan. De groei van de in 1999 opgerichte Renault-Nissan alliantie tot één van de grootste internationale auto partnerships wordt ook aan hem toegeschreven.

Ghosn bij de presentatie van Renaults terugkeer als fabrieksteam in de Formule 1.

Onder leiding van Ghosn trok Renault zich eind 2009 eerst als fabrieksteam terug uit de Formule 1 – al bleef het wel actief als motorleverancier – alvorens begin 2016 een comeback te maken. Ghosn had zodoende een belangrijke stem in het fabrieksteam van de Franse fabrikant en stond er daarbij om bekend de uitgaven scherp in de gaten te houden.

Vanuit het Renault Formule 1-team is nog niet gereageerd. Het overkoepelende Renault Sport wacht per 1 januari 2019 overigens een wisseling van de wacht: president Jérôme Stoll wordt vervangen door Thierry Koskas. De Renault Sport-president rapporteerde aanvankelijk direct aan Ghosn maar dat zal zeer waarschijnlijk veranderen.