Renault F1-kopstuk Rob White trekt de berichten over een mogelijke terugkeer van Honda en Toyota als motorleveranciers in twijfel, aangezien de Japanners niet hebben meegesproken over de nieuwe regels.

Van Honda wordt inmiddels al geruime tijd gezegd dat het een comeback als motorleverancier in de Formule 1 overweegt. Sinds vorige week draait ook de naam van Toyota mee in de geruchtenmolen, aangezien het Zwitserse Blick heeft bericht dat ook die Japanse autofabrikant nadenkt over een terugkeer als motorleverancier.

Tegenover SpeedWeek laat Renault-kopstuk White echter weten dat hij twijfelt aan de vermeende comeback-plannen van Honda en Toyota, aangezien er de laatste jaren geen vertegenwoordigers van die fabrikanten aanwezig zijn geweest bij de vergaderingen over het nieuwe motorreglement dat met ingang van 2014 ingaat.

“Als ze daadwerkelijk terug willen komen, waarom zijn ze daar dan niet bij geweest?”, vraag White zich af. “Iedere fabrikant mag, mits ze toestemming vragen aan de FIA, gewoon aanschuiven. Alleen Mercedes, Ferrari en wij zijn echter bij meetings aanwezig geweest, en ik kan me echt niet voorstellen dat je in 2015 wil meedoen zonder een woordje mee te spreken over het reglement.”

White geeft nog wel aan dat Honda, Toyota en nog meer autofabrikanten een aantal jaar geleden bij de eerste gesprekken over het nieuwe motorreglement aanwezig waren: “We hebben het er zo’n vier jaar geleden voor het eerst over gehad en er was toen veel interesse voor het project.”

“Audi, Cosworth, Ilmor, Toyota, Mecachrome en nog een aantal andere partijen waren er toen ook bij”, zo herinnert White zich. “Naarmate de gesprekken serieuzer werden, haakten ze allemaal af. Alleen Craig Pollocks PURE (inmiddels failliet, red.) bleef nog even over, maar tegenwoordig zijn het alleen Mercedes, Ferrari en Renault nog maar.”