Het lukt Renault nog niet om het beste uit de Bridgestone-banden te persen, vooral als het aankomt op het rijden van één vliegende ronde. Dit heeft technisch-directeur Pat Symonds gezegd.De wereldkampioenen maken dit seizoen voor het eerst gebruik van Bridgestones nu Michelin de Formule 1 de rug toe heeft gekeerd. Als vanzelfsprekend brengt dat de nodige aanpassingsproblemen met zich mee.

,,In november hebben we gezegd dat we half maart – als het seizoen begint in Melbourne – ons huiswerk af wilden hebben. Zo staat het er nu ook voor. We weten nog niet alle ins en outs en we zijn ook nog niet in Australië”, vertelt Symonds in een door Renault samengesteld vragenvuur.

,,Wat betreft het slijten van de banden hebben we het kunstje aardig onder de knie, maar het geheim van een zo optimaal mogelijke eerste ronde rijden moeten we nog ontdekken.”

Renault is er vooralsnog niet in geslaagd om het tempo van Ferrari en McLaren bij te benen, en ook BMW Sauber zou voorliggen op het Frans/Engelse team. Dat is op dit moment nog tot daar aan toe, alleen maken de nieuwe testregels het er niet makkelijker op; er mogen slechts beperkt bandensets gebruikt worden.

,,Het zou ons ideale scenario zijn, maar het mag nu eenmaal niet”, weet Symonds. ,,Dit is onderdeel van het leerproces en we discussiëren er over met Bridgestone. Van beide kanten leren we steeds meer bij.”

Wat precies het probleem is bij Renault is niet vrijgegeven, maar er wordt geopperd dat het met de gewichtsverdeling van de R27 te maken heeft. Om te voorkomen dat de achterbanden te snel afslijten is deze verdeling anders dan in voorgaande jaren. De achterkant van de bolides is nu lichter en dat lijkt Renault niet te liggen. De balans van de auto zou nog stukken beter kunnen.

KVN