David Richards was in het verleden niet alleen teambaas van het BAR-team, maar ook eigenaar van Prodrive. Nu denkt Richards erover om terug te keren in de Formule 1, als leider van het Prodrive Formule 1-team. Prodrive bouwt auto’s voor verschillende raceklassen en heeft onder meer successen tijdens de 24 uur van Le Mans op haar palmares staan. Peter Kox zat in 2003 achter het stuur van de winnende Ferrari die door Prodrive werd ingezet in de GTS-klasse. Maar nu denkt hij dus na over een entree op het hoogste autosportplatform: de Formule 1.

Richards – ook actief in de rallysport – heeft echter wel een voorwaarde gesteld: hij wil vanaf 2008 alleen meedoen als de sport goedkoper wordt zodat ook niet-fabrieksteams kansen hebben om te overleven. Volgens het tijdschrift F1 Racing wil de renstal zich vestigen in Warwickshire. ,,Als de veranderingen die Max Mosley voor ogen heeft werkelijkheid worden denk ik dat het voor kleine teams mogelijk wordt om weer aan de F1 deel te nemen. Een klein team kan in de F1 voor balans zorgen en de fans waar voor hun geld geven."

Volgens Richards is het geen goede zaak dat de autofabrikanten meer macht willen hebben. Hij stelt dat ze alleen in de F1 actief zijn zolang het in hun voordeel gebruikt kan worden. ,,Toyota zal niet eeuwig in de Formule 1 blijven. Om uiteenlopende redenen gebruiken de fabrikanten de sport alleen om er de vruchten van te plukken. Daarna is het ze niets meer waard en blijven de onafhankelijke teams over."

KVN