Prodrive-eigenaar David Richards heeft laten weten dat hij bereid is om de fabrikanten te steunen inzake de gedeeltelijke homologatie. Zolang hem maar wordt gegarandeerd dat privéteams goedkoop een klantenmotor kunnen kopen.


Prodrive neemt vanaf 2008 deel aan de Formule 1 en heeft zodoende dezelfde invloed als de overige elf teams bij het opstellen van de regels. Dit weekend is Richards aanwezig in Frankrijk om het debat rond de motorhomologatie nauwlettend te volgen. Zondag moet er duidelijkheid zijn: dan loopt de deadline af die door de FIA aan de teams is opgelegd.

Richards zegt dat hij hierover niet heeft gesproken met MF1 Racing-teambaas Colin Kolles, die er dezelfde mening op nahoudt. ,,Wat Prodrive betreft doen we in 2008 mee aan het kampioenschap volgens de door de FIA opgestelde regels. Met andere woorden, wij willen voor hooguit tien miljoen dollar per jaar een motor kunnen kopen. Of die krachtbron dan door een fabrikant of door een onafhankelijke firma wordt geleverd, dan mag niet uitmaken”, vertelt hij onze Engelse medewerker Adam Cooper.

Maar nu willen de fabrikanten deze regels dus wat veranderen. Op zich heeft de Engelsman daar niks op tegen. ,,Als ze met een goed voorstel komen, waarom zouden wij dat dan tegenhouden? Daar schiet niemand iets mee op. Maar wij wijken niet af van ons standpunt en dat luidt: hooguit tien miljoen dollar per jaar voor een motor. Als er in het Indianapolis Agreement rekening wordt gehouden met deze wens, dan tekenen we morgen.”

,,In het verleden zijn er wel vaker beloftes gedaan. Maar zodra men hier dan aan wordt herinnerd wordt er weggelopen voor de verantwoordelijkheid. Daarom wil ik dat dit in de overeenkomst wordt vastgelegd. Zodat we uiteindelijk niet alsnog met lege handen staan. Dat is ook één van de redenen dat ik hier ben dit weekend, zo zit je toch wat dichter bij het vuur. Max Mosley is zich bewust van ons belang en ik steun zijn visie.”

Mocht er geen overeenstemming worden bereikt over een compromis, dan heeft Richards daar niks op tegen. Omdat de huidige voorstellen van de FIA garanderen dat kleinere teams de bedragen voor de krachtbronnen zonder al te veel problemen op kunnen hoesten. ,,Bovendien kan dan ook een bedrijf als Cosworth blijven wedijveren met de grote fabrikanten.”