Wat iedereen al verwachtte werd vrijdag bevestigd: per 2008 is het Prodrive van David Richards de twaalfde Formule 1-renstal. Terwijl Super Aguri in twee maanden een team op poten moest zetten, heeft Richards nog even de tijd. Daarom is de Engelsman van plan weloverwogen besluiten te nemen.


Volgens Richards, in het verleden teambaas van Benetton en BAR, is dat de juiste werkwijze. Zodoende wil het team in 2008 goed inspelen op de nieuwe regels. Daardoor moet het voor privé-teams makkelijker worden om het op te nemen tegen de fabrikanten. ,,De komende twee maanden worden erg belangrijk, want dat is de tijd waarin de nieuwe regels voor 2008 opgesteld worden. Die moeten we goed interpreteren. Aan de andere kant is er geen reden om te geloven dat het reglement heel anders zal zijn dan de plannen die er nu liggen”, vertelt Richards op Autosport.

Aangezien er in 2008 heel wat te veranderen staat in de Formule 1 heeft Prodrive twee opties. Of zelf een chassis bouwen, of een chassis kopen van een andere chassisbouwer. Zodat Prodrive bijvoorbeeld met een McLaren-chassis rijdt, net als McLaren zelf. Richards is er nog niet helemaal uit. ,,Er zijn meerdere mogelijkheden”, beweert hij.

,,Naar mijn idee is het beter om even af te wachten wat er de komende maanden gebeurt. Misschien wordt er plotseling iets anders besloten, waardoor je achteraf toch een verkeerde keuze blijkt te hebben gemaakt. Daarom gaan we niet zomaar mensen inhuren die wel even een chassis voor ons gaan ontwerpen, dat vind ik niet gepast.” Wel heeft de teambaas David Lapworth aangesteld als hoofd technische zaken. Lapworth heeft in het verleden gewerkt voor het Subaru rally-team, dat ook onderdeel is van Prodrive.

Een ander belangrijk besluit dat Richards namens Prodrive moet nemen, is beslissen met welke motoren het team van start gaat. Hij heeft al rond de tafel gezeten met Cosworth-eigenaar Kevin Kalkhoven en binnenkort staat er een nieuwe meeting gepland. Toch sluit de teamleider een deal met een fabrikant niet uit. Gesuggereerd wordt dat Richards de mogelijkheid onderzoekt om de Cosworth-krachtbron om te dopen tot een Hyundai-unit.

,,Er komt een Prodrive-team. Net zoals Williams en McLaren deel uitmaken van de Formule 1. Deze teams hebben in het verleden relaties met motorfabrikanten gehad of hebben dat nu nog steeds. Dat is de route die ik eveneens hoop te volgen.” En belangstelling van de fabrikanten voor het nieuwe team is er. Enige tijd al zelfs. ,,We hebben aanbiedingen van twee of drie fabrikanten gehad de laatste anderhalf jaar. Als we ons in zouden schrijven moesten we nog maar eens met elkaar rond de tafel gaan zitten. Eens kijken of die afspraak nog staat.”

Vast staat wel dat er nog heel wat moet gebeuren voordat Prodrive in 2008 met de overige teams kan wedijveren. Richards: ,,Het krijgen van de twaalfde plek was misschien nog wel het makkelijkst. Nu begint de echte uitdaging pas.”

KVN