Rivalen boos vanwege boost Toro Rosso
Scuderia Toro Rosso heeft van de FIA toestemming gekregen om op de zaterdagen driehonderd meer toeren per minuut te draaien. Dit omdat het team teveel hinder zou ondervinden van haar V10-motor. Andere teams hebben met ontsteltenis gereageerd.
In plaats van 16.700 mogen de Cosworth V10’s nu 17.000 toeren per minuut draaien in de kwalificatie. Met ingang van dit weekend geldt deze lastenverlichting voor de rest van het seizoen. Charlie Whiting heeft het team dit vrijdagavond meegedeeld, waarna de overige renstallen via een zogeheten Technical Directive op de hoogte werden gesteld. Het is alweer de 26e Technical Directive van het seizoen. Er is toe besloten om dit alleen in de kwalificatie toe te staan omdat de motor alleen dit uur op volle toeren draait, in de race wordt het toerental aangepast aan de omstandigheden.
De internationale autosportbond FIA heeft begin 2006 duidelijk laten weten dat het het recht had om de limitering van Toro Rosso’s V10 op welk moment in het seizoen dan ook aan te passen. Volgens Whiting was nu de tijd aangebroken om dit te doen, omdat de V8-krachtbronnen door de ontwikkeling teveel voordeel zouden hebben.
Vooral bij MF1 Racing zorgde dit nieuws voor de nodige consternatie. ,,Dit is één grote grap”, briest Colin Kolles tegen onze Engelse medewerker Adam Cooper. ,,Wat wil je dat ik anders zeg? Ze zouden de restrictie juist moeten verzwaren. We hebben binnenkort een meeting en dan hebben we het er wel over. Dit accepteren we niet zomaar.”
,,Wij zijn hier helemaal niet blij mee”, sluit Frank Williams zich aan bij Kolles. Volgens de teambaas heeft Toro Rosso geld nodig om de motor zelf te ontwikkelen, maar dat heeft het team niet gedaan. Als ze meer vermogen willen, dan moeten ze er maar naar op zoek volgens Sir Frank.
Opvallend genoeg lukte het beide auto’s niet om zich te kwalificeren voor de tweede sessie, ondanks de extra toeren en de vele straffen die werden uitgedeeld aan andere coureurs.