Mercedes-teambaas Toto Wolff sprak onlangs uit dat hij zich zorgen maakt om de transparantie tussen beide kampen binnen zijn team. Volgens coureur Nico Rosberg loopt alles echter zoals het hoort.

Wolff deed zijn uitspraken na het raceweekend in Oostenrijk, waar hij gemerkt had dat de spanning tussen beide zijden van de garage is toegenomen en de strijd tussen de kampen er mogelijk voor zorgt dat er minder open wordt gewerkt, wat het teambelang kan schaden.

Gevraagd door ESPNF1 hoe hij hier tegen aan kijkt, laat kampioenschapsleider Nico Rosberg – die momenteel een voorsprong van 29 punten op teamgenoot Lewis Hamilton heeft – dat de situatie in zijn ogen normaal is.

“Alles ligt open op tafel qua data. Het is alleen niet zo dat we het voor elkaar op tafel leggen en zeggen ‘kijk wat ik hier heb gedaan!’. Als ik ergens net een beetje winst mee weet te pakken, dan ga ik dat niemand vertellen, dat hou ik voor mezelf”, vertelt Rosberg.

“Het gaat echter alleen om hele kleine dingetjes hier en daar”, benadrukt Rosberg. “We weten dat we in de eerste plaats voor Mercedes racen en het team op zijn sterkst is als we samenwerken, dus we zijn zeker transparant naar elkaar toe.”

“We werken ook gewoon samen en dat zullen we ook blijven doen, al blijven we ondertussen natuurlijk wel met elkaar vechten, wat betekent dat we elk detail dat ons helpt de ander te verslaan, ook proberen te pakken.”

Lauda
Net als Wolff heeft ook een ander Mercedes-kopstuk, bestuursvoorzitter en adviseur Niki Lauda, de ‘alarmbel horen rinkelen’, maar dan omdat de tegenstanders van het Duits-Engelse team het gat in zijn ogen voor een flink stuk hebben weten te dichten.

“De Williamsen eindigden in Oostenrijk slechts zes seconden achter ons, terwijl Nico en Lewis vol uit gingen in hun onderlinge duel om de zege. Ze zijn bovendien de hele race vol uit gegaan, dus ja, er is wel een alarm bij ons afgegaan”, meldt Lauda.

“Het enige goede is dat, als je het alarm op tijd hoort, je actie kan ondernemen. Dat zullen we dan ook doen. We willen geen slag missen door op onze lauweren te rusten, dus we gaan volle bak aan het werk om de auto verder te ontwikkelen.”