Carlos Sainz denkt dat de buitenwereld onderschat hoe groot de verschillen tussen de teams en auto’s onderling zijn en zodoende niet beseffen hoe lastig het voor een coureur is om van team te wisselen. “Het kost wat tijd om alle geheimen uit te dokteren.”

Volgens Sainz is van team wisselen in zekere zin van voren af aan beginnen, en de Spanjaard kan het weten: hij reed de afgelopen twee jaar voor drie teams. Begin 2017 zat hij bij Toro Rosso, maar hij stapte in de herfst over naar Renault. Afgelopen winter switchte hij naar McLaren. “De verschillen zijn echt groot”, zegt Sainz tegen Autosport over die teams. “Groter dan mensen denken. En hetzelfde geldt voor het verschil in hoe de auto’s zich gedragen.”

Sainz (rechts) en teamgenoot Lando Norris zijn dit jaar allebei nieuw bij McLaren.

Volgens Sainz is dat ook de reden waarom ‘elke coureur een paar races nodig heeft’ om zich aan een nieuwe auto aan te passen. Voorbeelden zijn er genoeg: “Kijk naar Daniel Ricciardo dit jaar bij Renault, Pierre Gasly in de Red Bull of Charles Leclerc aan het begin van het seizoen met Ferrari. Het kost wat tijd om alle geheimen uit te dokteren.”

Dat komt ook omdat teams allemaal op een andere manier werken, stelt Sainz. “Dus kost het tijd”, zegt hij over het aanpassingsproces, “en mensen onderschatten hoeveel extra performance je uit een totaalpakket kan persen als je ergens meer dan een jaar hebt gezeten.”

‘Zie Max, zie Lewis’
Sainz merkte dat zelf bij Toro Rosso, waarvoor hij van 2015 tot zijn wissel naar Renault reed. “Toro Rosso was voor mij niet het beste team in de middenmoot, maar in 2016 en 2017 haalde ik er soms resultaten uit die ik alleen maar kon behalen omdat ik het team en de auto zo goed kende en wist hoe ik dat ten volle moest benutten.”

“Dat is wat je nu ook bij Racing Point ziet met Sergio Pérez, bij Max Verstappen met Red Bull en Lewis Hamilton bij Mercedes”, zo haalt Sainz aan waarom die coureurs bij hun teams de graadmeter zijn en beter presteren dan hun teamgenoten. “Dat is een gevolg van hoe lang ze al bij het team zitten en dat ze weten hoe ze het maximale uit hun auto moeten halen.”