Carlos Sainz was tijdens de race over de radio kritisch over Ferrari’s strategie, maar geeft de boordradiofrustratie na de race geen verbaal vervolg.

Sainz was in Frankrijk tot een inhaalrace veroordeeld vanwege een gridstraf voor een motorwissel. De Spanjaard ging voortvarend van start, maar was op de harde banden begonnen en wisselde bij zijn eerste stop naar mediums.

De race daarop uitrijden zou een lastige klus worden, gezien de hitte en hoge bandenslijtage, maar Ferrari en Sainz steggelden zo lang over de strategie dat een stop uiteindelijk niet zo zinvol meer leek. Zeker niet met Sainz die inmiddels – ook na een fel duel met Sergio Pérez – naar de derde plek was opgeklommen.

Lees ook: Leclerc schuldbewust: ‘Als ik zo blijf rijden, verdien ik het niet om te winnen’

Strategisch gesteggel

Het dilemma was daarbij dat zijn banden natuurlijk minder werden, maar Sainz bij zijn eerste stop een unsafe release had gemaakt en hem dus ook nog eens een tijdstraf van vijf tellen boven het hoofd hing. Tel er een stop bij op, en Sainz zou sowieso niet meer meedoen om het podium.

Sainz suggereerde dan ook dat hij maar door moest rijden, maar Ferrari riep hem toch naar binnen. Iets wat het team trouwens daarvoor ook al deed toen hij middenin zijn gevecht met Pérez zat. Sainz viel terug naar de negende plek en vroeg zich dus af of die stop slim was, maar finishte uiteindelijk op P5.

Geen kritiek

“Mijn gevoel in de auto was dat we door hadden kunnen rijden”, beaamt Sainz bij Viaplay, maar erkent gelijk: “Aan de pitmuur hebben ze veel meer data om beslissingen te nemen. Zij gingen hiervoor, dus dat zal het beste zijn geweest.”

Verder is het ‘balen’ van die tijdstraf, zegt Sainz. “We waren aan een goede inhaalrace bezig. Qua snelheid was het een goed weekend voor me, met de vijfde plek en snelste ronde als resultaat. Met een perfecte race hadden we misschien een podium gepakt”, denkt hij, “maar we mogen blij zijn dat de auto snel was.”

Lees ook: Verstappen loopt door zege in GP Frankrijk en uitvalbeurt Leclerc uit in kampioenschap