’Samenwerking Newey-Schumacher blijft utopie’
Red Bull-ontwerper Adrian Newey zou graag nog eens samenwerken met Michael Schumacher. Maar de kans dat het zover komt acht hij zeer klein. Vooral in de jaren negentig werd een samenwerking tussen Newey en Schumacher gevreesd, beiden gelden als de beste in hun vakgebied. Uitzonderingen daargelaten (1996 en ’99) deed Schumacher vanaf 1994 een decennium lang telkens mee in de strijd om de wereldtitel. Hij nam het op tegen Damon Hill, Jacques Villeneuve en Mika Hakkinen, die stuk voor stuk kampioen werden in een door Newey ontworpen bolide. Maar er waren momenten dat er niet eens over deze coureurs gesproken werd. Er zou sprake zijn van een strijd tussen Schumacher en Newey. De beste coureur versus de beste ontwerper.
Dus hadden velen er niet aan moeten denken dat beiden de handen ineen zouden slaan. Want dat zou toch wel een onverslaanbaar dream team tot gevolg hebben gehad. Bijna was het zover in 1995. ,,Dat seizoen heb ik meermaals aan een overstap naar Italië gedacht”, doelt Newey in Motorsport Aktuell op de transfer van Schumacher naar Ferrari.
Tegenwoordig denkt de Engelse ontwerper niet meer aan een transfer. ,,Ik heb bij Red Bull een contract getekend met een looptijd van drie jaar. En zoals de zaken er nu voorstaan zou ik eigenlijk nog veel langer bij het team willen blijven. En daarna komt er een zeker moment waarop ik mijn carrière afsluit.”
,,Nu zie ik het er niet meer komen dat ik ooit nog eens met Michael samen ga werken en dat vind ik erg jammer. Michael is een zeer goed coureur en heeft helaas nog noot in één van mijn auto’s gereden. Niet dat ik te klagen heb hoor, overigens”, vervolgt Newey, die in zijn imposante loopbaan bijvoorbeeld wel met Alain Prost, Ayrton Senna en de drie bovengenoemde wereldkampioenen heeft samengewerkt. Nadat hij Williams de rug had toegekeerd, zorgde hij ervoor dat McLaren terugkeerde aan de top. Dat werd bevestigd door Hakkinen, die in 1998 en ’99 wereldkampioen werd.
Vlak na de aanstelling van Newey als ontwerper liet Red Bull-teambaas Christian Horner zich ontvallen dat hij liever beschikt over de ontwerpkunsten van Newey dan een coureur als Schumacher. Niet veel later stelt Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz dat hij Schumacher wil verleiden tot een overstap naar Red Bull. Worden ze dus toch allebei aan hetzelfde team gelinkt. Het ziet er alleen niet naar uit dat het met Schumacher zover komt, waardoor het vrijwel zeker is dat Newey en Schumacher nooit aan dezelfde zijde zullen staan.
Hoewel David Coulthard zich sterk heeft gemaakt voor Neweys komst naar het Oostenrijkse team, denkt Newey niet dat er in 2007 een absolute topcoureur voor de Red Bull-renstal uitkomt. De naam van Juan Pablo Montoya zingt rond, maar net als ’DC’ komt de Colombiaan net iets tekort op de absolute wereldtop. Newey: ,,Als team zijn we nog niet attractief genoeg voor het contracteren van een coureur die bijvoorbeeld de klasse heeft van Kimi Raikkonen. Daarvoor moeten we ons eerst nog verder verbeteren.”
Newey houdt zich inmiddels bezig met het ontwerpen van de Red Bull RB3. De eerste Red Bull-bolide waar hij de verantwoordelijkheid voor draagt.
KVN