Volgens Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn zitten haar formatie en andere klantenteams er niet op te wachten dat de kosten verder stijgen als er in 2017 nieuwe motoren geïntroduceerd worden.

Dat maakt Kaltenborn duidelijk in gesprek met Autosport, reagerend op de berichten dat de motorleveranciers en beleidsbepalers van de Formule 1 erop inzetten om met ingang van 2017 motoren met 1000 pk te introduceren. Er wordt er daarbij nog over gediscussieerd of dit met de huidige V6-krachtbronnen moet gebeuren of met V8-motoren, maar volgens Kaltenborn moeten de kosten de belangrijkste afweging zijn.

“Voor ons en de andere klantenteams zijn de kosten namelijk de belangrijkste factor”, benadrukt ze. “Het was voor ons erg fijn dat we een tijd hebben doorgemaakt waarin de motoren niet langer de grootste kostenpost waren en elk jaar duurder werden, maar sinds de introductie van de V6-motoren in 2014 zijn we helaas terug bij af en dat is geen goede zaak”, zegt Kaltenborn, sprekend voor de klantenteams die zich blauw betalen aan deze motoren.

Wat volgens Kaltenborn tevens kwalijk is, is dat de ontwikkelingskosten voor nieuwe krachtbronnen steevast door de motorproducenten worden doorberekend aan hun klanten. “Ik begrijp dat motorfabrikanten willen en moeten laten zien waartoe ze in staat zijn en tot het uiterste gaan, maar de kosten moeten binnen de perken worden gehouden voor ons als klanten.”

“In mijn ogen is het ook niet juist dat klantenteams de rekening moeten betalen voor ontwikkelingswerk dat de motorleveranciers uiteindelijk toch wel doen, want ze maken hoe dan ook de best mogelijke motor voor hun fabrieksteam. Het is immers uitgesloten dat Ferrari met een Mercedes-motor gaat rijden, of andersom.”