Formule 1-opperhoofd Bernie Ecclestone zet al een tijdje in op de introductie van motoren met 1000 pk. De motorleveranciers staan daar voor open, zolang het maar V6-krachtbronnen blijven.

Dat vertelt Mercedes-topman Toto Wolff althans aan Formule 1-verslaggever Adam Cooper, reagerend op uitspraken van Ecclestone. De commerciële uitbater van de sport maakte afgelopen weekend in Bahrein immers duidelijk dat hij voor 2017 naar de 1000 pk wil én de V8-motoren wil terugbrengen, maar dat laatste gaat de motorleveranciers volgens Wolff te ver.

“We zijn al een tijdje in discussie over de 1000 pk sterke motoren“, bevestigt Wolff. “Ik denk ook zeker dat dit het bespreken waard is, want we willen allemaal dat de Formule 1 weer meer spektakel gaat bieden. Alle motorleveranciers zijn het er daarbij echter wel over eens dat we de hybride-elementen van de huidige krachtbronnen moeten behouden”, zegt hij, naar eigen zeggen sprekend voor Mercedes, Renault, Ferrari en Honda.

Wat Wolff betreft gaat de Formule 1 dan ook verder met de huidige V6-krachtbronnen en worden die voor 2017 opgeschroefd tot de 1000 pk. “Rond 2017 zitten we denk ik sowieso allemaal wel boven de 900 pk, aangezien iedereen z’n motor uiteraard blijft doorontwikkelen. De vraag wordt dan hoe je dat wil gaan verkopen. Als het de moeite waard blijkt om dan van bijvoorbeeld 950 naar 1000 pk te gaan, kunnen we dat vrij makkelijk regelen.”

“Om een dergelijke stap te zetten, is het al genoeg om bijvoorbeeld de brandstoflimiet te vergroten”, stelt Wolff, die echter nog wel een belangrijke ‘maar’ aanstipt: “Je moet de kerncomponenten van de motor dan wel opnieuw ontwerpen, om de betrouwbaarheid te behouden. Dat kost dan dus ook weer geld”, waarschuwt Wolff, die vertelt dat er verder ook nog wordt gekeken naar wat er nog veranderd kan worden aan de chassis’.

Volgens Wolff worden er wat dit alles betreft ‘productieve gesprekken gevoerd’ met de FIA en Ecclestone. Laatstgenoemde gaf afgelopen weekend in interview met de BBC aan dat de Formule 1 voor zijn part behoorlijk op de schop mag, maar dat de kosten ondertussen ook omlaag moeten. Het grootste probleem voor de introductie van radicaal nieuwe regels lijkt echter te zijn dat de kosten hierdoor juist alleen maar stijgen.