De F1 Strategy Group wil het motorreglement dusdanig aanpassen zodat de V6-turbokrachtbronnen met ingang van 2017 1000 pk of meer gaan produceren. Dat bericht Autosport.

Volgens de Britse publicatie wil de F1 Strategy Group, het orgaan dat de toekomst van de koningsklasse in grote lijnen uitstippelt, dat de regels dusdanig worden aangepast zodat er in 2017 bolides op de grid staan waar achterin motoren liggen die meer dan 1000 pk produceren.

De F1 Strategy Group zou dit echter voor elkaar willen krijgen zonder de huidige – in 2014 geïntroduceerde – V6-turbomotoren gelijk weer te schrappen. Het voorstel dat volgens Autosport inmiddels al met de FIA wordt besproken, zou de huidige V6-motoren alleen een stuk bruter moeten maken.

De zogenaamde Power Unit Working Group zou hebben voorgesteld dat onder meer te doen door het maximale aantal toeren dat de motoren draaien te verhogen, terwijl het daarnaast het plan zou zijn om de huidige brandstoflimiet en regels voor de brandstoftoevoer te versoepelen.

In combinatie met een aantal andere aanpassingen aan de motoren zelf zou de 1000 pk daarmee gehaald moeten worden, waarbij ook nog overwogen wordt of er maatregelen genomen dienen te worden om het geluid van de V6-turbomotoren spectaculairder te maken.

Logischerwijs zal ook dat gebeuren, want de voorgestelde wijzigingen komen voort uit het streven van de F1 Strategy Group om de sport spectaculairder te maken, wat onder meer moet gebeuren door de bolides lastiger te besturen en meer tot de verbeelding sprekend te maken.

De wijzigingen die op motorisch gebied zijn voorgesteld, zouden volgens Autosport echter pas met ingang van 2017 ingevoerd kunnen worden. Het voorstel wordt sowieso nog voorgelegd aan de technische directeurs van de Formule 1-teams, alvorens de Strategy Group erover gaat stemmen.

2016
Behalve dat er al over 2017 wordt nagedacht, liggen er ook al plannen klaar om de bolides vanaf 2016 een agressievere look, grotere wielen en meer downforce te geven. Deze veranderingen zijn om dezelfde redenen voorgesteld, maar ook nog niet officieel goedgekeurd.