BMW Sauber had al van de ondergang gered kunnen zijn. Dit claimt Peter Sauber, die bereid is het team over te nemen. Hij stuit naar eigen zeggen alleen op onmogelijke financiële eisen van BMW.De Zwitser, die nog altijd twintig procent van de aandelen bezit, heeft geprobeerd de inboedel in Hinwil over te nemen zodat het team kan blijven bestaan. Sauber had zelfs het Concorde Verdrag al willen tekenen.

De fabriek in Zwitserland is nog steeds van groot belang voor het team. Slechts zaken die met de aandrijving van de bolides te maken hebben, worden in het Duitse München onder de vlag van BMW gefabriceerd.

Indien Sauber het team inmiddels in bezit had gehad en zijn handtekening had kunnen zetten onder de afspraken in het Concorde Verdrag, was de renstal de komende drie jaar verzekerd geweest van de nodige financiële impulsen, zoals afgesproken in het document.

“Kort nadat BMW bekendmaakte uit de Formule 1 te stappen, heb ik geprobeerd het team te redden middels een overname”, legt Sauber uit tegenover Autosport.com. “Helaas is dit niet gelukt omdat ik niet aan de hoge financiële eisen van BMW kan voldoen.”

“Als gevolg daarvan heb ik het Concorde Verdrag niet kunnen tekenen, wat inhoudt dat het team allerlei bonussen misloopt”, vervolgt Sauber, die desondanks strijdvaardig blijft. “Het is nu zaak om andere oplossingen te zoeken.”

“Dit is voor mij de grootste teleurstelling in mijn 40-jarige betrokkenheid bij de autosport. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt in de handen van BMW. Hoewel het misschien overbodig is om te doen, blijf ik benadrukken dat ik graag een helpende hand wil toesteken.”

BMW nam de renstal in 2005 over van Sauber, die in 1993 de sprong naar de Formule 1 waagde. Overigens is de FOTA bereid de situatie rond het team af te wachten.

KVN