Ferrari voorziet Sauber net als vroeger van motoren. Het team is alleen nog niet zeker van een plaats op de startgrid van volgend jaar. Dit bevestigt eigenaar Peter Sauber.Tussen 1997 en 2005 werkten Ferrari en Sauber ook intensief samen. Met de overname van BMW kwam er een einde aan de hechte relatie tussen de Italianen en Zwitsers. Nu Sauber zelf weer het team gaat leiden, wordt de draad weer opgepakt.

BMW is gestopt met zijn Formule 1-project en de nieuwe eigenaar, investeringsmaatschappij Qadbak, is alweer vertrokken zonder ook maar begonnen te zijn.

Volgens Sauber is dat inderdaad nog een groot te nemen hindernis. “We werken nu met twee doelstellingen. De eerste is het dertiende toegangsbewijs krijgen”, aldus de Zwitser in Blick. “Daarmee komen we gelijk bij de tweede doelstelling: het ondertekenen van het Concorde Verdrag.”

Ondertussen bereidt het team uit Hinwil zich gewoon voor op komend jaar. “De samenwerking met Ferrari kan niet beter”, meent Sauber. “De verantwoordelijken in Maranello vertrouwen onze ingenieurs blindelings. Ze geven al voldoende informatie vrij over de motor en versnellingsbak. Het is ook een goede zaak dat we nog veel mensen van onze eerdere samenwerking kennen.”

Sauber is met het vertrek van BMW en Qadbak weer een echte ‘privateer’. De Zwitser vindt dat geen obstakel voor het halen van succes in de Formule 1. “Mensen vragen mij vaak of je met 250 werknemers een topauto kunt bouwen. Dat is absoluut het geval: de Formule 1 verandert op het moment ontzettend.”

“Constructeursorganisatie FOTA heeft voorwaarden gesteld die de grote teams dwingen het aantal werknemers de komende jaren drastisch te reduceren”, aldus Sauber, die ervan overtuigd is dat zijn team het volgend jaar goed zal doen.

“Ik heb naar het windtunnelmodel gekeken en ik ben ervan overtuigd dat de Sauber-Ferrari C29 een goede auto wordt.”

BvdB