Bernie Ecclestone, de commerciële uitbater van de Formule 1, heeft toegegeven dat de financiële crisis in de sport (deels) zijn schuld is, maar Ecclestone is vastbesloten deze crisis op te lossen.

“Een groot deel van het geld in deze sport wordt niet eerlijk verdeeld en dat is waarschijnlijk mijn schuld”, zo toont Ecclestone zich schuldbewust naar aanleiding van de crisis die ervoor heeft gezorgd dat Caterham en Marussia (tijdelijk?) van de grid zijn verdwenen en de kleinere teams van Sauber, Lotus en Force India zich in financieel zwaar weer bevinden.

Nu de kleinere renstallen openlijk gehamerd hebben op een herverdeling van de inkomsten uit de sport en/of kostenbesparende maatregelen, maar deze vooralsnog door de grotere teams geblokkeerd worden, voelt Ecclestone zich genoopt actie te ondernemen. “Dit is niet de grootste crisis die ik in mijn tijd aan het hoofd van de Formule 1 heb meegemaakt, maar ik ben uiteraard niet gelukkig met de huidige situatie”, erkent hij.

Offers
“De tijd om te denken dat het vanzelf wel goed komt, is hoe dan ook voorbij”, beseft de topman van Formula One Management, die geen boodschap heeft aan het vermeende boycot van de kleine teams om de race in Amerika te missen – ‘dat is onzin, van zo’n plan is geen sprake’ – maar wel aan de situatie waarin die teams zitten: “Ze zullen zondag gewoon racen, maar ik maak me er zorgen om of ze er over een jaar nog wel bij zijn.”

“Ik weet dus ook wel dat er wat moet gebeuren, maar ik weet niet zeker wat we moeten doen”, vervolgt de Brit, die moet toegeven dat zijn handen ook deels gebonden zijn door de reglementen die van kracht zijn. “Maar als er genoeg teams zijn die mee werken, vinden we wel een oplossing. Wel is het echter zo dat bepaalde partijen ook bereid moeten zijn aan de sport in plaats van aan zichzelf te denken en wat offers te maken.”

Verdeelsleutel
Ecclestone lijkt er daarmee op te doelen dat de grotere teams zich bereid moeten tonen afstand te doen van de hogere uitbetalingen die ze krijgen voor deelname in de sport. “Mij maakt het niet uit hoe het geld verdeeld wordt”, verklaart hij namelijk. “Wat mij betreft komen de teams vandaag nog naar me toe met een nieuwe verdeelsleutel en dan teken ik die, maar dan moeten ze het natuurlijk wel eerst eens worden.”

Dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, ziet de grote commerciële baas van de sport echter ook wel in. “Het gaat om forse bedragen. Dat maakt het altijd lastiger om tot een compromis te komen”, weet Ecclestone, die de huidige contracten heeft opgesteld ‘omdat het op het moment van tekenen overeenkomsten waren die voor beide partijen goed uitpakten’.

Ecclestone is nu echter bereid al dit soort contracten, met goedkeuring van de teams, ’te verscheuren’. “Ik doe het zo, en dan neem ik al het geld terug en gebruik ik het allereerst om de schulden van de kleinere teams af te betalen bij hun leveranciers, want dat zijn bedrijven die het niet verdienen om door de crisis in de Formule 1 in de problemen te komen.”

“De rest van het geld verdelen we daarna op een nieuwe – door de teams te bepalen – manier, en wat mij betreft verdelen we het geld voortaan dan altijd zo”, zo noemt Ecclestone toch nog een oplossing, terwijl hij verder aangeeft dat er ook ‘best wat meer geld vanuit de commerciële rechtenhouder CVC Capital’ terug de sport in kan vloeien, als de (top)teams ook maar wat van hun entree- of prijzengeld willen delen.

Kostenbesparing
Ecclestone toont zich verder nogmaals schuldbewust wat betreft het feit dat CVC flink aan de sport heeft verdiend, maar benadrukt ook wel dat hij ‘nou eenmaal voor een firma werkt die erom draait om geld te verdienen’, terwijl hij tevens aangeeft dat het in zijn ogen los daarvan simpelweg te duur is om een team te runnen, waarmee hij toch ook lijkt in te zetten op een vorm van kostenbesparing voor de toekomst. 

De 84-jarige ‘ringmeester’ van het Formule 1-circus herhaalt tot slot met klem dat er echt een oplossing gevonden moet worden waar alle huidige teams iets in zien, want de noodoplossing om een paar teams te laten verdwijnen en de resterende formaties drie auto’s in te laten zetten, is volgens hem van tafel. “Vergeet dat hele plan maar, meedoen met twee auto’s is al niet te betalen.”