Michael Schumacher gaat komend weekend voor zijn zesde overwinning in de straten van Monte Carlo, na 1994, ’95, ’97, ‘99 en 2001. Moet ook wel, want anders zijn de kansen van de zevenvoudig wereldkampioen op titelprolongatie écht verkeken.
 


Een zege van Schumacher zou in zekere zin historisch zijn. De Duitser zou daarmee op gelijke hoogte komen met de legendarische Ayrton Senna die in 1987, ’89, ’90, ’91, ’92 en ’93 niet te kloppen was.

De laatste drie edities van de stratenrace in Monte Carlo verliepen minder voorspoedig voor Michael Schumacher. In 2002 moest hij David Coulthard voor zich dulden, in 2003 won Juan Pablo Montoya voor Kimi Raikkonen, en moest de wereldkampioen zich tevreden stellen met de derde plaats. In 2004 moest Michael Schumacher na vijf Grand Prix-zeges op rij in Monte Carlo voor het eerst serieus het hoofd buigen. De Duitser werd na een bruuske remmanoeuvre tijdens een safetycarfase van achteren geraakt door Montoya, waardoor zijn Ferrari in de vangrail belandde. Race over.

Dit jaar lijkt de Grand Prix van Monaco, als het gaat om de zege, uit te lopen op een driestrijd tussen Renault, McLaren en Ferrari. Vorig jaar was Jarno Trulli, toen achter het stuur van een Renault, de sterkste. Hij veroverde de pole, en reed foutloos naar zijn eerste en tot dusver enige Grand Prix-zege. Wk-leider Fernando Alonso heeft er alle vertrouwen in dat zijn team de zege van vorig jaar kan herhalen. En dat de dominantie van Raikkonen, zoals hij die etaleerde in Barcelona, in Monte Carlo niet doorzet: ,,We wisten dat McLaren het hele weekend in Spanje wat sneller zou zijn’’, beweert de Spanjaard. ,,Maar ik denk niet dat die race een goede weerspiegeling is van het verschil tussen beide auto’s. Raikkonen kon in het begin een gat slaan, toen ik problemen met de auto had. Ik denk dat het in Monaco weer een gelijke strijd zal zijn.’’Ook teamgenoot Giancarlo Fisichella verwacht veel van Monaco. De Italiaan doet het er, afgezien van zijn salto vorig jaar, eigenlijk altijd goed. ,,Ik heb twee keer op het podium gestaan in Monaco. Vorig jaar ging Renault er ook erg goed, toen Trulli won. De auto zal dit jaar weer erg snel zijn. Als we een goede kwalificatie rijden, moet het goed gaan komen. Het zou fantastisch zijn om te winnen.’’

In Spanje was een goede startpositie van belang, in het krappe en bochtige Monaco al helemaal. Inhalen is op het circuit, dat in 1929 voor het eerst werd gebruikt voor een Grand Prix, een hachelijke onderneming. Geen wedstrijd dus waar een positie op de eerste startrij zo belangrijk is, als juist de Grand Prix van Monaco. Onze landgenoot Christijan Albers kan van een dergelijke positie vooraan alleen maar dromen. De Larenaar zal zich richten op het uitrijden van de race, en hopen op veel uitvallers. Vorig jaar eindigde Albers’ voorganger Zsolt Baumgartner, door vooral heel te blijven, met zijn Minardi als negende.

Dit gebeurde vorig jaar:

Voor het eerst sinds zondag 24 augustus 2003 géén zege voor Ferrari. Tot aan de prekwalificatie ziet het er nog zonnig uit voor de Scuderia, met telkens de snelste tijd voor Schumacher. Maar het is Trulli die de pole-position verovert, en op zondag de overwinning. Button finisht pal achter de Italiaan als tweede voor de onzichtbare Barrichello. Michael Schumacher (notabene achter de safetycar) en Alonso crashen uit de race.