Schumacher hakt nog geen knopen door
Op het circuit heeft Michael Schumacher haast, daarbuiten duidelijk niet. Want de Duitser heeft toegegeven dat zijn beslissing om al dan niet door te gaan met racen mogelijk pas eind 2006 wordt gemaakt. Als dat echt zo is, dan kan het silly season nu alvast met een paar maanden worden verlengd.
Zelfs Schumachers manager Willi Weber liet onlangs nog doorschemeren dat de zevenvoudig wereldkampioen binnen enkele weken zijn intenties prijs moest geven. Aan de vooravond van de Spaanse Grand Prix heeft de coureur zelf nu laten weten dat het ’goed mogelijk’ is dat hij pas tegen het einde van het jaar duidelijk maakt wat hij in 2007 doet. ,,Het kan nog wel even duren. Daar heeft Ferrari ook geen problemen mee”, vertelt hij tegen onder meer Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
Dit nieuws heeft niet alleen effect op de speculaties omtrent Schumachers toekomst, ook op de posities van Kimi Raikkonen, Felipe Massa en Valentino Rossi. Afhankelijk van wat de Duitser doet, wordt dit drietal in het geruchtencircuit aan andere rollen gelinkt. Nu moeten zij mogelijk tot eind 2006 wachten totdat Schumacher zijn beslissing heeft gemaakt. En het is onwaarschijnlijk dat zij zolang kunnen en/of willen wachten. Eén van de mogelijkheden is dat Massa achter de hand wordt gehouden door Ferrari. Zodat hij in 2007 ingezet kan worden als racecoureur als daar noodzaak toe is. Zoniet, dan kan hij altijd nog gaan testen voor de Scuderia. Net als in 2003.
Ondertussen is de zevenvoudig wereldkampioen zelf vooral blij met de huidige vorm van zijn team. Na twee opeenvolgende zeges zit het met de moraal wel goed. ,,We wisten wel dat de auto goed was, maar zo makkelijk is het allemaal niet in de autosport. We moesten er nog een stapje harder voor werken en dat heeft zich meer dan uitbetaald.”
Politiek correct of niet, Schumacher weigert te spreken van een tweestrijd met Fernando Alonso. ,,Het is wel erg close tussen de vier topteams, details geven de doorslag. Ik denk dat het relatief gezien nog het makkelijkst is om met de banden vooruitgang te boeken”, speelt er volgens hem in ieder geval wel een tweestrijd tussen de bandenfabrikanten Bridgestone en Michelin. ,,Het is verder enorm belangrijk dat de pitstops van hoog niveau zijn. Alles moet perfect zijn, eigenlijk.”
Zo perfect dat technisch-directeur Ross Brawn de lijn al doortrok naar de tweede coureur. Hij hoopte dat Massa de nodige punten bij Fernando Alonso weg kon kapen. Zodat dit de weg vrij zou maken voor ’Der Michael’ om gestaag in te lopen op de leidende Spanjaard.
Schumacher zegt het toe te juichen als de Braziliaan meer races op Nürburgring-niveau rijdt, maar heeft liever dat hij zich in eerste instantie vooral op zichzelf richt. Eventueel voor Alonso eindigen is alleen maar mooi meegenomen. ,,Hij was de hele race in de buurt, mooi. Het was best een lastige race voor hem. Toch derde worden is dan gewoon knap. Het verbaasde me niet moet ik eerlijk zeggen, nu het zover is met zijn eerste podium ben ik vooral blij voor hem. Hij is er niet om mij te helpen, laat hem lekker zelf het onderste uit de kan halen.”
Zelfs Schumachers manager Willi Weber liet onlangs nog doorschemeren dat de zevenvoudig wereldkampioen binnen enkele weken zijn intenties prijs moest geven. Aan de vooravond van de Spaanse Grand Prix heeft de coureur zelf nu laten weten dat het ’goed mogelijk’ is dat hij pas tegen het einde van het jaar duidelijk maakt wat hij in 2007 doet. ,,Het kan nog wel even duren. Daar heeft Ferrari ook geen problemen mee”, vertelt hij tegen onder meer Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
Dit nieuws heeft niet alleen effect op de speculaties omtrent Schumachers toekomst, ook op de posities van Kimi Raikkonen, Felipe Massa en Valentino Rossi. Afhankelijk van wat de Duitser doet, wordt dit drietal in het geruchtencircuit aan andere rollen gelinkt. Nu moeten zij mogelijk tot eind 2006 wachten totdat Schumacher zijn beslissing heeft gemaakt. En het is onwaarschijnlijk dat zij zolang kunnen en/of willen wachten. Eén van de mogelijkheden is dat Massa achter de hand wordt gehouden door Ferrari. Zodat hij in 2007 ingezet kan worden als racecoureur als daar noodzaak toe is. Zoniet, dan kan hij altijd nog gaan testen voor de Scuderia. Net als in 2003.
Ondertussen is de zevenvoudig wereldkampioen zelf vooral blij met de huidige vorm van zijn team. Na twee opeenvolgende zeges zit het met de moraal wel goed. ,,We wisten wel dat de auto goed was, maar zo makkelijk is het allemaal niet in de autosport. We moesten er nog een stapje harder voor werken en dat heeft zich meer dan uitbetaald.”
Politiek correct of niet, Schumacher weigert te spreken van een tweestrijd met Fernando Alonso. ,,Het is wel erg close tussen de vier topteams, details geven de doorslag. Ik denk dat het relatief gezien nog het makkelijkst is om met de banden vooruitgang te boeken”, speelt er volgens hem in ieder geval wel een tweestrijd tussen de bandenfabrikanten Bridgestone en Michelin. ,,Het is verder enorm belangrijk dat de pitstops van hoog niveau zijn. Alles moet perfect zijn, eigenlijk.”
Zo perfect dat technisch-directeur Ross Brawn de lijn al doortrok naar de tweede coureur. Hij hoopte dat Massa de nodige punten bij Fernando Alonso weg kon kapen. Zodat dit de weg vrij zou maken voor ’Der Michael’ om gestaag in te lopen op de leidende Spanjaard.
Schumacher zegt het toe te juichen als de Braziliaan meer races op Nürburgring-niveau rijdt, maar heeft liever dat hij zich in eerste instantie vooral op zichzelf richt. Eventueel voor Alonso eindigen is alleen maar mooi meegenomen. ,,Hij was de hele race in de buurt, mooi. Het was best een lastige race voor hem. Toch derde worden is dan gewoon knap. Het verbaasde me niet moet ik eerlijk zeggen, nu het zover is met zijn eerste podium ben ik vooral blij voor hem. Hij is er niet om mij te helpen, laat hem lekker zelf het onderste uit de kan halen.”