De cirkel is rond: Michael Schumacher keert terug bij Mercedes. De Duitse recordkampioen rijdt twintig jaar na dato toch Formule 1 nog voor de fabrikant die hem vroeg in zijn loopbaan de weg wees.De Duitse coureur herschreef de geschiedenis door zeven keer de titel te winnen en race na race te zegevieren, maar hij boekte zijn successen in dienst van Benetton (1991-1995) en Ferrari (1996-2006).

Toch heeft Mercedes een belangrijke rol gespeeld in de loopbaan van Schumacher. Mede dankzij de steun van de fabrikant kon hij in 1991 tijdens de Belgische Grand Prix namens Jordan zijn debuut maken in de Formule 1.

Mercedes nam Schumacher – samen met twee andere talenten, Heinz-Harald Frentzen en Karl Wendlinger – begin jaren negentig op in zijn sportscar-programma om hem ervaring op te laten doen.

In de zomer van 1991 kwam er een stoeltje vrij bij Jordan omdat vaste rijder Bertrand Gachot vanwege een akkefietje met een taxichauffeur in het gevang zag. Jordan had nog een rekening open staan, manager Willi Weber wist wel een geschikte vervanger en Mercedes betaalde.

Schumacher kwalificeerde zich bij zijn debuut als zevende en dat was voor Benetton genoeg om hem weg te kapen. Drie jaar later won de nu 40-jarige coureur zijn eerste wereldtitel, waarna hij zich bij Ferrari juist ontpopte tot grote rivaal van Mercedes, dat motoren leverde aan McLaren.

Twee keer moest Schumacher zijn meerdere erkennen, vijf keer trok hij aan het langste eind. Nu is de cirkel rond en streven Schumacher en Mercedes samen succes na.

KVN