47 punten scoorde Michael Schumacher vanaf Amerika, Fernando Alonso slechts 24. En dat is ook een beetje de tendens, dat het Schumacher op dit moment voor de wind gaat. ,,Maar Renault onderschatten, daar doe ik niet aan.” Nog drie races zijn er te gaan in het WK 2006, drie races waarin wordt beslist of de titel naar Schumacher gaat of naar Alonso. Twee schamele punten is het verschil voor de dubbele Aziatische confrontatie in China en Japan.

Twee circuits die een wereld van verschil betekenen voor ’Der Michael’. Suzuka is hem de laatste jaren behoorlijk goed gezind, maar in Shanghai wil het nog niet echt vlotten. In 2004 eindigt hij na een botsing, een spin en een lekke band als twaalfde en in 2005 botst hij al in de verkenningsronde met Christijan Albers om vervolgens uit de race te spinnen achter de safetycar.

Schumacher is zich er van bewust. ,,Tsja, dat staat niet best hè. Maar ik heb alle reden om aan te nemen dat het dit keer beter gaat. De eerste keer dat we hier waren, in 2004, won Rubens Barrichello. Dus aan de auto lag het toen niet. Hoe dan ook, ik wil lekker vechten in die drie laatste races. Die twee punten zijn overbrugbaar.”

Onoverkomelijk is het inderdaad niet, een achterstand van twee punten op Fernando Alonso, die al ruim anderhalf jaar de wk-stand aanvoert. Maar de titelstrijd in zijn voordeel beslissen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. ,,Het wordt in ieder geval close. Het zou een grote fout zijn om Renault te onderschatten, dus dat doe ik dan ook niet.”

,,Maar dan nog, ik denk dat we best een goede kans maken. Ook bij de constructeurs staan we er goed voor (drie punten voorsprong op Renault, red.) en we hebben gezien dat we in Felipe Massa een toegevoegde waarde hebben. Dat heeft hij de laatste races wel bewezen.”

KVN