Voor de buitenwereld mag het dan misschien wel lijken dat de Formule 1 een winterslaap houdt, Ferrari is daarentegen klaarwakker. Volgens Michael Schumacher hebben de tegenvallende resultaten van 2005 bij Ferrari ’de ogen geopend’.
Ferrari is een heus charme-offensief begonnen, want eerder vandaag vertelde Marc Gené nog dat het team weet hoe de gemaakte fouten opgelost moeten worden. Felipe Massa beaamde de uitlatingen van de Spaanse testcoureur en nu laat de onbetwiste kopman Michael Schumacher eveneens weten dat de eerste vooruitzichten in orde zijn.

,,Afgaande op de resultaten van de wintertests durf ik te beweren dat de dingen over het algemeen gezien beter zijn geworden. Ik vergelijk onze testprestaties dan met 2005”, vertelt de Duitser bij een Ferrari-uitje in de Dolomieten. ,,Het lijkt erop dat we eind vorig jaar in Jerez opnieuw een stap voorwaarts hebben gezet. De eerste resultaten voldoen aan onze vooraf gestelde verwachtingen, ik kijk daarom uit naar de echte start van het nieuwe seizoen.”

Volgens de zevenvoudig wereldkampioen heeft seizoen 2005 als een wekker gefungeerd en is Ferrari wakker geschud door de concurrentie. ,,We waren niet honderd procent gefocust en kunnen beter. Naar mijn mening is dat één van de weinige voordelen naar aanleiding van het moeizame vorig jaar, we gaan er nu weer volledig voor.”

Hoewel testcoureur Marc Gené zegt dat Ferrari de oplossing in huis heeft en Schumacher weet wat in 2005 het probleem was, weigert hij details prijs te geven. ,,Ik ben er niet toe in staat om precies uit te leggen wat er vorig jaar mis is gegaan. In de tussentijd hebben we de auto veel beter leren kennen en ook begrijpen we het gedrag van de banden nu beter. We begrijpen waar het fout is gegaan en inmiddels zijn de meeste problemen verholpen.”

Pedro de la Rosa heeft gedurende de winter veel kanttekeningen geplaatst bij de introductie van de V8-motoren. De coureurs zouden hun rijstijl aan moeten passen en de bolides zouden meer gaan lijken op GP2-auto’s. Als klap op de vuurpijl zou ook het plezier in het rijden afnemen.

,,Niks van waar, het lijkt alleen een beetje op een go-kart nu”, meent Schumacher,die in 1994 de laatste coureur was die met een achtcilinder wereldkampioen werd. ,,Voorheen hadden we een monster van een V10 achter ons liggen die je niet tot nauwelijks onder controle kon houden, dat is nu anders. Het pakket is meer één geheel en ik vind het erg leuk om mee te rijden. Ik vond het vroeger al leuk om met de V8 te rijden en dat vind ik nu nog steeds.“

KVN