Andreas Seidl bracht BMW met veel succes terug in de DTM en stuwde Porsche tot grote hoogte in de endurance-racerij. Nu wacht hem zijn misschien wel grootste klus: McLaren terug aan de top brengen. Zijn grootste kracht? “Dat ik het meeste werk dat de mensen onder me doen, zelf heb gedaan.”

Dat komt omdat Seidl direct na zijn studie mechanical engineering al op jonge leeftijd zijn eerste stappen in de autosport zette – en gelijk op het hoogste niveau: in 1999 ging hij aan de slag op BMW’s motorafdeling, voor het motorproject met Williams.

De eerste twee jaar werkte hij op afstand, aan de testbanken in München, daarna volgde promotie naar een functie op circuit en vanaf 2003 maakte Seidl écht deel uit van het raceteam van Williams. Het is waar hij zijn ‘autosportopleiding’ volgde, zoals hij dat noemt, in een pitbox in plaats van een klaslokaal.

Seidl aan de pitmuur. Foto: McLaren.

Seidl volgde BMW toen dat Sauber overnam, maar eind 2009 hield het ook voor hem op in de Formule 1 toen BMW de stekker uit haar fabrieksteam trok. Na zijn periodes in de DTM en endurance-racerij is Seidl sinds 1 mei van dit jaar terug in de koningsklasse. Nu als teambaas bij McLaren, dat hij terug naar de top moet leiden.

 

Wat zijn grootste kracht is? “Dat ik het meeste werk dat de mensen onder me doen, zelf heb gedaan”, kan hij met recht zeggen met een blik op zijn CV. “Dat helpt me om dingen snel te begrijpen en snel te oordelen of iets wat wordt voorgesteld het juiste is voor het team. Ook weet ik hoe engineers, monteurs en coureurs denken, wat helpt.”

Het gaat er daarbij niet alleen om beslissingen te nemen en de juiste mensen op de juiste plek te zetten. “Zorgen dat mensen goed in hun vel zitten, hoort ook bij mijn werk. Je wilt dat mensen zich gewaardeerd voelen, dat ze ’s ochtends opstaan en denken: ik kan iets bijdragen aan het succes van het team.”

Want: “Uiteindelijk is het allemaal mensenwerk.”

In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 12, lees je een uitgebreid interview met McLaren-man Andreas Seidl. De Duitser doet zijn managementfilosofie verder uit de doeken, vertelt over zijn tijd bij Williams en BMW én over zijn voorliefde voor kamperen. “Dat is echt mijn hobby, even lekker weg van de fabriek en het circuit.” FORMULE 1 nr. 12 is nu in de winkel te koop of hier te bestellen.