Serieuze problemen bij Red Bull Racing
De vrijdag in Maleisië is er voor Red Bull een geworden om snel te vergeten. David Coulthard nam niet deel aan de tweede sessie na een spectaculair incident in de eerste vrije training.De Red Bull-coureur kwam te wijd uit de bocht en toen zijn auto over de kerbstones ging brak zowel links als rechts de voorwielophanging af. Ook de kabel die ervoor moet zorgen dat het wiel, rechtsvoor in dit geval, niet wegstuitert brak af.
Al snel werd bekend dat Coulthard de bocht niet haalde omdat zijn stuurkolom loskwam waardoor hij de controle over de auto verloor. Dit meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
Het team heeft dit nog niet willen bevestigen, maar gaf wel een verklaring uit die voldoende ruimte voor interpretatie laat.
,,Tijdens David Coulthards ongeluk in de eerste vrije training heeft de RB4 aanzienlijke schade opgelopen. Aangezien het team veiligheid hoog in het vaandel heeft staan is besloten dat David tijdens de tweede sessie niet in actie komt.”
,,Dit geeft het team voldoende tijd om de oorzaak van het incident te achterhalen en er zeker van te zijn dat de auto gerepareerd kan worden voor de derde vrije training morgenochtend.”
Coulthard keerde rond lunchtijd terug naar zijn hotel. De wedstrijdleiding was minder onder de indruk van het voorval en sommeerde het team na afloop van de trainingen naar de stewards te komen om uitleg te geven over de incidenten.
Het is niet de eerste keer dit seizoen dat het misgaat met de RB4. In Melbourne viel Mark Webber in de eerste ronde uit vanwege een probleem met de ophanging na een aanrijding met Anthony Davidson.
Ook Coulthards bolide liep bij een incident met Felipe Massa aanzienlijke schade op. Reden genoeg voor Webber om zijn zorgen te uiten. ,,Mijn botsing was echt niet hard en toch ging de ophanging stuk. Aangezien er races in Monaco en andere stratencircuits op de kalender staan, word je dan toch wel voorzichtiger.”
,,Davids auto kwam niet echt lekker neer (in Australië, red.), maar het was bijna grappig om te zien hoe groot de schade was. Het is opvallend om te zien hoe zwak de auto's zijn in verschillende hoeken. Misschien moeten we het eens onderzoeken.”
Dat vindt teambaas Christian Horner niet nodig. ,,Onze auto's zijn er niet op gebouwd om te vliegen, zeker niet als de auto twee meter boven het asfalt uitkomt. Iedere andere auto in de pitstraat had net zoveel schade opgelopen.”
AC/KVN