De kans is groot dat Christijan Albers in Engeland zijn voorlopig laatste Grand Prix heeft verreden. De Christijan Albers BV (CA BV) is door Spyker gesommeerd om openstaande betalingen van enkele miljoenen dollars te voldoen. Als niet betaald wordt, verliest Albers zijn racestoeltje al bij de volgende Grand Prix.Bronnen rond het team hebben tegenover FORMULE 1 RaceReport bevestigd dat een van de sponsoren die de CA BV naar Spyker heeft meegebracht niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Het zou gaan om Nanchang Mingya European Resort, een Chinees onroerend goed project van de Nederlandse zakenman Joep van den Nieuwenhuijzen.

De curieuze situatie is hiermee ontstaan dat de CA BV, waarvan ook Spyker-eigenaar Michiel Mol aandeelhouder is, in gebreke lijkt te zijn ten opzichte van Spyker. Voormalig Albers-manager Varossieau, waarmee Albers pas onlangs brak, is bij de CA BV verantwoordelijk voor de sponsorwerving en dus voor de met Mingya afgesloten contracten.

Als blijkt dat Mingya niet aan zijn verplichtingen voldoet zullen de aandeelhouders van de CA BV het financiële gat niet opvullen, zo is bekend geworden. En dat betekent dat Albers in dat geval Formule 1-coureur af is.

De problemen hebben niets te maken met Albers’ tegenvallende prestaties op het asfalt, zo verklaarde teambaas Colin Kolles. De Larenaar wordt vrijwel het gehele seizoen al verslagen door zijn rookie-teamgenoot Sutil en zijn blunder op Magny-Cours maakte hem tot mikpunt van hoon in de paddock. ,,Het heeft niks met zijn prestaties te maken”, benadrukt Kolles na afloop van de race tegenover FORMULE 1 RaceReport.

Michiel Mol verklaarde niet gelukkig te zijn met de ontstane situatie. Hij doet volgens eigen zeggen alles aan het vinden van een oplossing. Mocht die echter niet gevonden worden dan staan de opvolger van Albers al te trappelen.

In FORMULE 1 RaceReport editie 11, die aanstaande woensdag verschijnt, wordt de meest waarschijnlijke opvolger van Albers onthuld. Die kan op Spa-Francorchamps, waar deze week getest wordt, al in actie komen.

BR/LV