Rob Smedley, de hoofdengineer van Williams, neemt het op voor Lance Stroll. De jonge Canadees kwam vandaag opnieuw in de problemen, maar volgens Smedley buiten zijn schuld. “Ik zou het niet eens een fout willen noemen.”

Door een spin gisteren beschadigde Stroll de enige voorvleugel die Williams in Barcelona had. Dat kostte een halve dag aan voorbereidingstijd. De vleugel werd teruggebracht naar de fabriek in Engeland voor reparatie en vanmorgen arriveerde per privéjet een nieuwe exemplaar in Spanje, zodat Stroll halverwege de ochtend weer op pad kon. “Een geweldige prestatie van de mensen op de fabriek”, zegt Smedley. “Iedereen heeft goed op de situatie gereageerd.”

Vlak voor de lunchpauze belandde Stroll echter weer in het grind. Ditmaal zonder ernstige schade. Aan het begin van de middagsessie kon hij alweer de baan op. Hij bracht zijn totaal tot bijna honderd ronde, maar aan het eind van de dag ging het opnieuw mis. Stroll verloor de macht over het stuur en parkeerde zijn Williams in de muur.

“Ik zou het geen fout willen noemen”, verdedigt Smedley zijn coureur. “Hij was het onschuldige slachtoffer van een onbalans in de auto die normaal gesproken ongevaarlijk zou moeten zijn. Het was een samenloop van omstandigheden. Hij reed op de koude mediumbanden met een volle tank. En er is een bepaald punt waarop de nieuwe banden het de coureurs lastig maken. Dat hoort bij het aanpassingsproces aan de nieuwe regels.”

Volgens Smedley is debutant Stroll niet de enige die er moeite mee had. “Felipe Massa gebeurde bijna hetzelfde op zijn eerste dag, en die rijdt al vijftien jaar in de Formule 1. Van andere teams heb ik ook dezelfde ervaringen gehoord. Het is iets waar we aan moeten werken, zodat het niet nog eens gebeurt. Maar we moeten er ook weer niet te emotioneel op reageren. Lance hoeft zich zeker niet schuldig te voelen.”

Het is nog niet duidelijk of Williams donderdag de baan op kan.