Het gerucht ging al maanden en vandaag heeft Force India het bevestigd: Mark Smith vertrekt bij Red Bull en treedt in dienst bij Force India. Ook Ian Hall (ex-Toyota) komt het team versterken.Mark Smith en Ian Hall gaan samenwerken met de huidige technische staf van Force India, die bestaat uit Chief Technical Officer Mike Gascoyne en technisch-directeur James Key.

Smith komt op de loonlijst als Design Director en wordt volgens het persbericht van Force India verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de ontwerpafdeling. James Key krijgt daardoor zijn handen vrij om zich alvast te richten op de auto voor 2009 en daaropvolgende jaren.

Smith heeft in het verleden gewerkt voor Jordan en Renault en is dus geen onbekende van Gascoyne. Ian Hall werkte eveneens voor Jordan en verruilde dat team later voor Toyota. Ook hij is dus bekend met de werkwijze van Gascoyne én een groot deel van de overige teamleden.

,,Er is veel veranderd in dit team”, merkt Smith op, ,,maar er zijn ook veel herinneringen uit de tijd dat het nog Jordan heette. Ik kijk er enorm naar uit om hier weer aan de slag te gaan.”

Enthousiasme alom dus, ook bij Gascoyne. ,,Het is fantastisch nieuws dat Mark en Ian terugkeren bij het team”, stelt Gascoyne. ,,Beiden hebben een groot aandeel gehad in het succesvolle seizoen dat Jordan in 1999 kende. Daarna heb ik met beiden gewerkt; met Mark bij Renault en met Ian bij Toyota. We hebben nu een aantal topmensen in onze technische staf waarmee we de strijd met de grote jongens kunnen aangaan.”

Gascoyne ziet meer lichtpuntjes: ,,De windtunnel is nu helemaal af en gaat binnenkort fulltime draaien. Hierdoor kunnen we onze productiesnelheid enorm opvoeren en ik weet zeker dat we volgend seizoen grote stappen vooruit kunnen maken.”

Met de auto van volgend jaar zullen de mannen weinig te maken krijgen. Die taak gaat naar Akio Haga, die al voor het team werkte als Head of Mechanical Design. Haga is nu gepromoveerd tot projectleider voor de auto waarmee in 2008 gereden gaat worden.

MB