Porsche heeft met een aangepaste 919 Hybrid Le Mans-prototype het officieuze Formule 1-ronderecord op Spa verbeterd. In de 919 Evo was Neel Jani 0.783 seconde sneller rond de 7004 meter lange omloop dan Lewis Hamilton vorig jaar was tijdens de Formule 1-kwalificatie.

De 1:42.553 die Hamilton in 2017 in de kwalificatie reed op Spa telt niet als officieel ronderecord; daarvoor tellen alleen in de race gereden rondetijden. Hamiltons tijd was echter wel de snelste ronde ooit gereden op Spa, tot Jani dus een 1:41.770 wist neer te zetten.

De Zwitser deed dat achter het stuur van een aangepaste 919 Hybrid, de 919 Hybrid Evo. De gewone 919 Hybrid werd van 2014 tot en met 2017 door Porsche in het World Endurance Championship gebruikt. Van 2015 tot en met 2017 werd Porsche daarbij drie keer op rij kampioen, waarbij het de 24 Uur van Le Mans ook drie keer op rij won.

Wat anders is aan de Evo, is dat Porsche – dat zich eind vorig jaar terugtrok uit het WEC – zich niet aan de in het endurance-kampioenschap geldende restricties heeft gehouden. Het heeft de ‘ontwikkeling’ van de 919 vrijgegeven voor de Evo, die een grotere diffuser heeft aan de voorkant, een grotere achtervleugel met DRS, en nieuwe skirts – bij elkaar goed voor flink meer downforce.

Op motorisch vlak is de verbrandingsmotor opgepompt van 500 naar 720 pk dankzij nieuwe software en het niet hanteren van de strenge WEC-regels voor de fuel flow. Het hybridesysteem, tevens strikt gereguleerd in het WEC, is van een boost van 400 naar 440 pk gegaan, waarmee de 919 Hybrid Evo op z’n piek over 1160 pk beschikt.

Met ook nog een nieuw type banden en de auto die enigszins werd afgeslankt, is de 919 Hybrid Evo “ongetwijfeld de snelste auto waar ik ooit mee heb gereden”, vertelt Jani: “Echt heel bruut en indrukwekkend. We waren niet alleen sneller dan de Formule 1-poleronde uit 2017, maar ook maar liefst twaalf seconden rapper dan onze eigen pole in het WEC vorig jaar op Spa!”

De geslaagde ‘recordpoging’ is onderdeel van Porsche’s afscheidstournee met de 919 en het doel was om “te laten zien wat de 919 Hybrid kan als we niet aan regels gebonden zijn”, vertelt Porsche-kopstuk Fritz Enzinger.

Het ‘record’ is een leuke voor de autosportkronieken, en het is nu aan de Formule 1 om te reageren als er eind augustus in Spa wordt geracet. Gezien de vooruitgang die van 2017 op 2018 is gemaakt qua ronden tijden – de poletijd in Bahrein van dit jaar was acht tienden sneller dan in 2017 – moet het kunnen, maar dat is theorie. Adel verplicht voor de ‘koningsklasse van de autosport’…