De invoering van een standaard-motormanagementsysteem in de Formule 1 dreigt in gevaar te komen. Niet alleen blijken er na de eerste tests grote problemen met de standaard-ECU (Electronic Control Unit), maar teams zien ook de fabrikant daarvan niet zitten – dat is namelijk een dochterbedrijf van McLaren.De nieuwe ECU, die volgend jaar verplicht moet worden in de Formule 1, moet voorkomen dat de teams dankzij allerlei slimme softwaresnufjes een voordeel boven de concurrentie hebben. Door de elektronica te standaardiseren kan de FIA de teams beter controleren en blijft het speelveld gelijk.

Veel teams zien de verplichte standaardisering niet zitten. Bovendien blijken er tal van problemen te zijn met de 'zwarte doos'. Ferrari, Renault en Honda hebben er al tests mee uitgevoerd en die verliepen niet al te soepel. Bij alle teams traden er tijdens de tests problemen op bij het schakelen, in het motormanagement en de gaspedaalbediening. Ferrari zou zijn ECU-test al na een paar rondjes hebben afgebroken.

Naast de technische problemen heeft de invoering van het standaard-ECU nog een ander, veel pikanter tintje. De zwarte doos wordt namelijk ontwikkeld door MES (McLaren Electronic Systems), een dochteronderneming van McLaren. De Formule 1-teams moeten dit bedrijf data leveren waarmee de ECU's kunnen worden aangepast aan de betreffende motoren en versnellingsbakken. Sinds de spionagerel tussen Ferrari en McLaren is losgebarsten hebben niet veel teams daar zin in, met name – uiteraard – Ferrari.

Zonder teamdata kan MES echter geen software voor de eenheids-ECU's ontwikkelen. Volgens McLaren is de angst van de teams ongegrond: het benadrukt dat MES een volledig onafhankelijke dochteronderneming is. Maar in Woking zal men zich maar al te goed realiseren wat er gebeurt als Ferrari begin volgend seizoen enkele malen uitvalt met elektronicaproblemen, terwijl McLaren zijn auto's probleemloos aan de finish brengt.

Renault-teambaas Flavio Briatore heeft inmiddels laten weten dat zijn team niet met MES wil samenwerken. ,,Hoe kan ik een bedrijf vertrouwen dat betrokken is bij een spionagezaak?'' BMW-baas Mario Theissen is iets genuanceerder, maar twijfelt ook: ,,MES wil bij elk team een technicus detacheren. Ik zie het niet zo zitten als personeel van de concurrentie bij ons in de pitbox rondloopt en precies kan volgen hoe we werken.''

Theissen meldt dat BMW de standaard-ECU tot dusver alleen nog op de motortestbank heeft uitgeprobeerd, maar zelfs daarbij traden er softwareproblemen op.

Ondanks de kritiek en de bijkomende problematiek rond de spionagezaak blijft de FIA onvermurwbaar. Een woordvoerder van de sportkoepel zegt in het Duitse magazine Auto Motor und Sport: ,,Formule 1-teams verzetten zich altijd tegen nieuwe reglementen. Maar wat er ook gebeurt, de standaard-ECU komt er gewoon.''

DP